Etter årsskiftet vil prisene på elbiler i Danmark øke markant, fordi de ikke lenger vil være avgiftsfrie.
En elbil kan fritas for registreringsavgiften, som i gjennomsnitt utgjør 240.000 danske kroner, dersom den er meldt til registrering innen utgangen av 2015.
Dermed registrerer danskene nå elbiler i stor skala, for å sikre seg rimeligere kjøretøy, skriver danske Ingeniøren.
- 0-100 km/h på 1,5 sekunder: Her setter elbilen verdensrekord
– En markant hamstring
Det er det danske Skatteministeriet som i et notat melder at elbilforhandlere nå tar inn store mengder nummerplater, for å kunne selge elbiler til fordelaktige vilkår.
– Etter avtalens inngåelse er det kommet informasjon om at det pågår en markant hamstring forut for utløpet av avgiftsfritakelsen. Skatteministeriet har fått informasjon om at forhandlerne av elbiler, herunder luksuspregede elbiler, i perioden etter offentliggjørelsen av avtalen om nye avgiftsvilkår for elbiler, har bestilt uforholdsmessig mange nummerplater, tilsynelatende med hensikt om nyregistrering i 2015, heter det i notatet.
Ingeniøren skriver at henvisningen til luksuspregede elbiler blant annet viser til Tesla. Ifølge skatteminister Karsten Lauritzen skal det være nyregistrert 2500 slike kjøretøy, med hensikt om å selge dem videre til fordelaktige vilkår, når elbiler blir dyrere i 2016.
Til Berlingske business avviser Tesla at de driver med hamstring av nummerplater til elbiler. En talsperson sier at de har merket økt interesse fra kunder, men ikke i så stor skala som skatteministeren opplyser om.
- Trolig ny rekord: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading
Tapte inntekter
Det danske Skatteministeriet frykter nå at hamstringen av elbiler vil føre til tapte inntekter fra registreringsavgiften på nærmere 1,6 milliarder danske kroner, omkring en milliard mer enn det er budsjettert med.
Skatteministeriet regner med et tap per bil på i gjennomsnitt 240.000 kroner.