Statoil er i full gang med Aasta Hansteen-forberedelser på Vestlandet, etter at det gigantiske skroget ankom Norge tidligere i sommer.
Etter å ha kommet liggende til Norge, har Statoil nå fylt den første tanken med vann, slik at strukturen fikk en helning på 25-26 grader.
– Deretter har vi brukt tiden på å pumpe store mengder vann inn i skroget for å rette det opp grad for grad, sier pressetalsmann Eskil Eriksen til Teknisk Ukeblad.
- Asia-prosjektene: Statoil skal ha betalt hemmelige milliarder til koreanske verft for å få jobben gjort som avtalt
Mesteparten under vann
De nærmer seg snart 50 millioner liter vann som er pumpet inn og helningen på skroget er nå på 84 grader, slik man kan se av hovedbildet i artikkelen.
Understellet veier 46.000 tonn, er 200 meter høyt og har en diameter på 50 meter. Til sammenligning er Oslo Plaza 117 meter høyt, altså 83 meter lavere enn Aasta-understellet.
Statoil opplyser videre at de i morgen, fredag, mest sannsynlig tauer skroget til Digernessundet for forankring og ytterligere ballastering.
Når Statoil er ferdig med pumpingen av alt vannet, vil mesteparten av skroget – 160 av 200 meter – være under vann.
– I de neste månedene skal Kværner utføre en del arbeid på skroget, på oppdrag fra Statoils leverandør for de marine operasjonene: Technip. Kværner skal teste at utstyr som er installert liggende også fungerer stående, og de skal også installere noe utstyr som ikke kunne bli installert i liggende posisjon, opplyste Statoil tidligere i sommer.
- Mer om Aasta Hansteen: Den er 200 meter høy og veier 46.000 tonn. Nå skal den til Stord
På dypt vann
Aasta Hansteen-utbyggingen er på mange vis ekstrem: Det er verdens største såkalte spar-plattform. Spar er en flytende installasjon bestående av et vertikalt sylindrisk skrog som er forankret til havbunnen.
Installasjonen har et konvensjonelt dekk med prosesseringsanlegg.
Aasta Hansteen ligger i Norskehavet og er i tillegg på dypt vann: 1300 meters havdyp, 300 kilometer fra land. Utbyggingen utløste også ny gassinfrastruktur med byggingen av rørledningen Polarled.
Statoil er operatør på feltet, og har med seg OMV, Wintershall og ConocoPhillips som partnere.
Aasta Hansteen-prosjektet ble forsinket fra det koreanske verftet Hyundai Heavy Industries. Statoil mener dog at de skal rekke den nåværende planen for produksjonsstart, siste kvartal i 2018.