En rekke sørkoreanske organisasjoner – deriblant Sør-Koreas svar på LO, Korean Federation of Trade Unions – har nå kåret Ulsan-verftet til Hyundai Heavy Industries til «The Worst Manslaughtering Corporation of the Year».
«Manslaughter» kan oversettes til «uaktsomt drap».
Verftet er stadig benyttet av norske rederier og oljeselskap. Blant annet ble Goliat bygget her, samt at Statoils Aasta Hansteen-plattform bygges her. Totalt omkom tre arbeidere i forbindelse med Goliat-byggingen – to av dem i 2014.
Les også: «Heller én mann i Verdal enn 100 i Korea»
Troner på toppen
Årsaken til utdelingen av prisen er den høye andelen av industrielle dødsfall ved verftet i 2014. Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet i en større reportasje, gikk hele 13 menneskeliv tapt ved Hyundais virksomheter i fjor.
– Utvelgelsen til denne tittelen er basert på arbeidsdepartementets årlige statistiske rapport om arbeidsulykke. Vi har sett på antall omkomne av underleverandører og de ansatte hos hovedleverandørene, heter det i et notat om kåringen.
Teknisk Ukeblad har fått informasjonen om «The Worst Manslaughtering Corporation» fra advokaten som har blitt brukt av fagforeningene ved Hyundai-verftet.
Som meldt tidligere i vår, har verftet sendt anmodninger til flere investorer - blant annet det norske Oljefondet og det nederlandske pensjonsfondet ABP - om å selge seg ut av verftet på grunn av menneskerettighetsbrudd.
Hyundai Heavy Industries i Ulsan troner suverent på toppen av listen med sine åtte dødsfall. Dette er ekskludert underbrukene Hyundai Samho Heavy Industries og Hyundai Mipo Dockyard Co.
Antallet ved Ulsan-verftet er dobbelt så høyt som selskapet som får en andreplass: Posco med sine fire arbeidsrelaterte dødsfall.
Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå har det slått sprekker
Taust selskap
Teknisk Ukeblad har bedt om en kommentar fra Hyundai Heavy Industries angående kåringen, men det har foreløpig ikke lykkes å få svar.
Tidligere har selskapet fortalt at de har satt i gang prosesser for å få bukt med HMS-problemene, og at de er lei seg for dødsulykkene ved verftet.
– Vi beklager sterkt at det har vært triste øyeblikk på veien, uttalte selskapet til Teknisk Ukeblad tidligere i april.