ELEKTRISK

Nå har Stavanger fått flere lyktestolper med lading for elbil

Startet i fjor høst, vil trappe opp videre framover.

De aller første stolpeladerne til Lyse og Stavanger kommune ble tatt i bruk i fjor høst (bildet). Nå er tre nye åpnet og snart kommer ytterligere seks.
De aller første stolpeladerne til Lyse og Stavanger kommune ble tatt i bruk i fjor høst (bildet). Nå er tre nye åpnet og snart kommer ytterligere seks. Foto: Ina Steen Andersen
Ina AndersenIna AndersenJournalist
8. mai 2019 - 12:19

Tirsdag ble de nye stolpeladerne for elbil i Stavanger tatt i bruk. Det er et samarbeid mellom Stavanger kommune og Lyse, som nå gir elbileiere mulighet til enkelt å lade elbilene sia via bokser montert på lyktestolper. 

Totalt ni stolpeladere skal prøves ut, de tre i Olav Kyrres gate i sentrum og i tillegg seks i Kyvigs vei på Storhaug, men planen er at det skal komme enda flere, ifølge Stavanger kommune. 

Målet med disse er at folk som ikke kan lade bilen på egen tomt, får enkel tilgang til sikker og lovlig lading i gata. 

– Nytenkende løsning

Det var klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) som fikk æren av å åpne de nye laderne. 

– Dette er en overraskende og nytenkende løsning. Det viser en av måtene vi kan få en ladeinfrastruktur for elbiler etablert i et bymiljø. Norge er inne i en elbilrevolusjon ingen andre land er i nærheten av. Innovative tiltak som dette er nødvendig om vi skal få på plass den ladeinfrastrukturen vi trenger, sier Elvestuen til ABC Nyheter, ifølge NTB. 

Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet ble de nye ladestolpene til Lyse og Zaptec lansert på smartbykonferansen Nordic Edge Expo i slutten av september i fjor. De første laderne, fire doble satt opp i Stavanger sentrum, ble tatt i bruk noen uker senere. 

Bare en måned etter lanseringen kunne prosjektleder i Lyse, Trond Thorbjørnsen, fortelle om stor interesse for konseptet.

3B Fibreglass Norway i Birkeland i Agder produserer 60.000 tonn glassfiber i året. Mesteparten eksporteres.
Les også

Strømpris: – Mye mer dramatisk enn noen få dager hver vinter

– Interessen var umiddelbar og den var vanvittig stor. Fra alle de største byene i Norge og fra folk fra Danmark, Island, UK. Det var energiselskap, boligselskap, byplanleggere, kommuner, sa han til Teknisk Ukeblad. 

30 prosent billigere

Ladeløsningen er langt billigere enn å bygge tradisjonelle ladere. Den er nærmere 30 prosent billigere enn å sette opp dedikert ladeutstyr, ifølge Zaptec. Det blant annet fordi det i utgangspunktet ikke er nødvendig å grave. I tillegg gjør den det mulig å få elbilladere i områder hvor det ellers ikke ville være plass til det.

Selv om laderne er et nyskapende produkt, er de bygget på kjente løsninger og eksisterende teknologi. Løsningen bygger på Zaptecs teknologi, med Lyse som produsent av konseptet. 

Operatøren Recharge har rullet ut kortbetaling på sine ladere i år. De færreste av brukerne velger å benytte muligheten.
Les også

Få velger å betale med kort når de lader

Tanken er heller ikke splitter ny. Det er tre år siden Zaptec var involvert i et lignende prosjekt i London, som de senere trakk seg fra. 

Videre ser Lyse på flere muligheter for boksen som laderne er plassert i. Den kan brukes til langt mer enn bare elbillader. 

– Vi kan plassere andre former for avansert teknisk utstyr ute i gatene. Det kan for eksempel være utstyr som skal ivareta kamerainstallasjoner, det kan være til etablering av wifi-soner eller til sykkeltelling og lignende, har Thorbjørnsen tidligere forklart. 

EUs energibyrå Acer viser til Esa og sier de ikke har myndighet til å blande seg inn i spørsmålet om forlenget konsesjon for stømkabler til Danmark.
Les også

EUs energibyrå: Har ikke myndighet til å gripe inn om Norge kutter Danmark-kabler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.