Entur ble etablert i 2018 for å bygge en nasjonal database over tilgjengelig kommunikasjon i Norge. De er ikke helt i mål, men de fleste som driver med persontrafikk i Norge leverer data om ruter, holdeplasser og priser til Entur. Det betyr at de, som en aggregator av data, kan sette sammen komplekse reiser fra A til B og inkludere flere transportformer i reisen. Den reisende trenger bare å trykke på betalknappen, så er hele reisen med flere ulike selskaper betalt. Man får til og med kart som viser hvor man skal gå mellom transportmidlene.
Leverer til Google
Siden det er departementet som driver Entur tar de ingen gebyr. Hverken fra brukerne eller fra transportmidlene.
Vi snakker med Entur-sjef Christel Borge om hvordan Norge har blitt flinkest i klassen til å utvikle en slik tjeneste som til og med Google henter informasjon fra.
Appen som brukes av stadig flere er bare toppen av isfjellet som Entur er. Den utvikles av et av de 15 utviklingsteamene som driver med avregning og en drøss med andre elementer som gjør at alt virker.
Mikromobilitet kommer
Etter hvert blir også mikromobilitet også implementert. Du vil kunne se hvor både sparkesykler og bysykler befinner seg.
Entur er ikke i mål før du skal kunne planlegge alle slags reiser og kjøpe billett til dem i appen. I dag er de på rundt 70 prosent. Mange byer og tettsteder har det rundt om i verden. I Norge er målet å binde sammen hele landet.
Teknisk Sett: Moberg & Valmot
Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.
Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.
Elbil – Teknisk sett
TU har også startet podkast om elbiler. Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.
Her finner du Elbil – Teknisk sett:
Kinesere blir største Freyr-eiere