Forbrukerrådet og ni bransjeorganisasjoner er blitt enige om en ny klagenemnd for håndverkertjenester på fast eiendom.
Går raskere
– Den nye nemnda vil tilby raskere tvisteløsning enn Forbrukertvistutvalget, sier underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
I dag behandles klager på håndverkere av Forbrukertvistutvalget.
Ifølge avtalen mellom partene skal klagene behandles innen tre måneder etter at den er mottatt.
I dag er klagesaksbehandlingstida på mellom seks og tolv måneder.
Alle former for tvister
Klagenemnda kan ta opp alle former for tvister mellom forbruker og håndverker. Behandlingen i nemnda er gratis for forbrukeren.
Helde sier at han tror nemnda vil virke oppdragende på håndverkerbransjene ved at de selv deltar i klagebehandlingen.
Bransjeforeningen som er part i saken, kan tilby frivillig løsninger slik at man slipper å ta alle klagesakene inn for nemnda.
Nemnda vil bare behandle klager på tjenester som er levert av bedrifter som er medlem i bransjeorganisasjonene som er med på ordningen.
Vil bort fra klagetoppen
Det er bransjeorganisasjonene som har tatt initiativ til å opprette nemnda. En av årsakene til dette er at håndverkere i årevis har toppet Forbrukerrådets årlige statistikk over henvendelser.
Håndverkerne kom også dårlig ut av Forbrukerundersøkelsen som ble lagt fram av Statens institutt for forbruksforskning i sommer.
Bransjeorganisasjonene håper at det utvidete klageadgangen vil føre til at håndverkerne skjerper seg. (©NTB)