For et år siden stengte strekningen mellom Kopperå og Storlien på Meråkerbanen etter bevegelser i den store jernbanefyllingen «Stora Helvetet». Mandag 2. mars kunne endelig passasjerer ta tog i stedet for buss på strekningen igjen.
Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken
En rekke tiltak
Den beryktede jernbanefyllingen «Stora helvetet» på svensk side av Meråkerbanen er utbedret, melder Jernbaneverket i en pressemelding.
– Da det svenske trafikverket oppdaget at fyllingen beveget seg november 2013 ble strekningen stengt. De har gjort en rekke grunnundersøkelser og utført midlertidige tiltak som gjør at fyllingen igjen er stabil og at togene kan kjøre over den, sier Arvid Bårdstu i Jernbaneverket.
Samtidig som Trafikverket har styrket sporområdet ved fyllingen, er det montert avansert overvåkingsutstyr som følger med på stabiliteten i jernbanefyllingen som fikk navnet sitt under anleggstiden på 1880-tallet.
Tiltakene som nå er gjort har en levetid på mellom to og fem år. På sikt er planen at det skal skje en permanent linjeomlegging slik at togene ikke kjører over fyllingen.
Les også: Gøteborg får Nordens høyeste boligblokk
Økt trafikk
NSB kjører to daglige tog i hver retning mellom Trondheim og Storlien i Sverige. Derfra er det tog videre til Åre, Østersund og Sundsvall.
Etter gjenåpningen av strekningen forventes det en trafikkøkning på Meråkerbanen som følge av det igjen går gjennomgående tog på strekningen.
– Det har gått busser mellom Meråker og Storlien i ganske lang tid, det er en dårlig løsning for mange, særlig de som skal fra Norge til Åre på ski. Vi regner med at flere vil ønske å ta denne turen når de nå slipper å bytte mellom tog og buss på veien, sier Bårdstu.