Mens NRK er iferd med å kåre «Norges verste veg», kjører Vegdirektoratet igang sin konkurranse «Vakre vegers pris».
Starter rett etter påske
Prisen, som offisielt heter «Vegdirektørens pris for vakre veger», ble innstiftet i 1988, og blir utdelt annenhvert år av direktøren i vegdirektoratet.
– Alle kan melde inn kandidater og vi begynner å ta inn forslag rett over påske, forteller Sunniva Schjetne i Vegdirektoratet.
Juryen som skal bedømme de innsendte forslagene, ledes av professor i landskapsarkitektur Ola Bettum. Også vegdirektør Terje Moe Gustavsen er blant dem som skal være med på å kåre årets vinner.
Må tilhøre det offentlige vegnettet
Det er en forutsetning at kvalifiserte prisobjekter er helhetlig utformet i forhold til sine omgivelser, og fungerer godt for sine formål med tanke på miljø, trafikksikkerhet, fremkommelighet og teknologi.
Prisen kan tildeles hele eller deler av et anlegg, og må være en del av det offentlige vegnettet.
I 2008 ble det i tillegg innført en «Vakre vegers pris for anlegg» som fremhever seg når det gjelder drift og vedlikehold.
Fristen for å sende inn kandidater er satt til 3. juni.
Disse strekningene og anleggene har vunnet prisen tidligere:
2016: Fylkesveg 98 Ifjordfjellet.
2014: Kongevegen, Filefjell.
2014: Fylkesveg 889, Skjarvelandet, Havøysundvegen.
2012: Borgestadalleen, Skien.
2012: Bybanen, Bergen.
2008: Slemmestadveien, Vollen.
2008: Risøy bru, Haugesund.
2008: Nasjonale Turistveger.
2006: Fylkesveg 365 Bulandet-Værlandet, Sogn og Fjordane.
2004: Vegpakke Drammen.
2002: Torget og bygatene i Drøbak.
1999: Riksveg 13 Lysefjordbrua, Rogaland.
1997: Mannheller fergekai og Fylkesveg 382 Hafrsfjord.
1995: Årnes i Åfjord, Sør-Trøndelag.
1994: Riksveg 735 Skarnsundbrua, Nørd-Trøndelag.
1993: Vetrelidsalmenningen, Bergen.
1992: E39 Instrefjord-Oppedal.
1991: Miljøgate, Liknes sentrum, Vest-Agder.
1990: To fotgjengerunderganger i Stavanger.
1989: Rundkjøring, Sandefjord.
1988: Riksveg 15, parsellen Langevatn-Breidablikk, Oppland.