Kinesiske myndigheter melder at de åpner opp for utenlandsk eierskap i bilindustrien. Med det gjøres verdens største bilmarked for en rekke vestlige bilprodusenter.
Endringen, som skal skje i 2022, gjør slutt på en regel innført i 1994. Da ble det innført en begrensing på hvor stor eierandel utenlandske bilprodusenter kunne ha i lokale selskaper.
Grensen er satt til 50 prosent, og ble i sin tid innført for å skjerme nasjonale bilprodusenter for konkurranse med utenlandske produsenter.
Regelen gjelder også fly- og skipsproduksjon, men det er først og fremst i bilindustrien regelen har hatt en stor effekt.
Fellesforetak kan stå i fare
Regelen har ført til at en rekke vestlige bilprodusenter har inngått samarbeid med lokale bilprodusenter og dannet fellesforetak.
Eksemplene er mange. Daimler og BYD har gått sammen om bilmerket Denza, Ford og Changan har gått sammen om Changan Ford, og BMW har gått sammen med Brilliance om selskapet BMW Brilliance. Toyota og GAC har også et fellesforetak.
Disse lager både egne biler, og produsert kinesiske varianter av modeller den utenlandske parten har i sitt modellutvalg.
Hva som skjer med disse fellesforetakene når eierskapsreglene fjernes, er for tidlig å si. Men det er sikkert at det blir enklere for utenlandske bilmerker å etablere seg i Kina.
Tesla kan komme særlig bra ut av det
Det er særlig ventet at Tesla vil kunne komme til å nyte godt av regelendringen. De har lenge forsøkt å stable på beina en heleid kinesisk fabrikk i Shanghai, skriver Reuters.
Elbilprodusenter vil allerede i år få tillatelse til å etablere seg i landet uten et samarbeid med en lokal bilprodusent. Dermed er det i realiteten fritt frem for Tesla, så lenge de har midler å investere.
Samtidig vil nye regler sannsynligvis øke presset på lokale bilprodusenter, som trolig vil måtte konkurrere direkte med utenlandske bilmerker.
Analytiker Yale Zhang i Shanghai-baserte Automotive Foresight sier til Bloomberg at utenlandske bilprodusenter det neste tiåret kommer til å bli mer uavhengige, og at de ikke vil ønske å dele halvparten av inntektene sine med kinesiske partnere.
Til Reuters sier IHS Markit-analytisker James Chao at det imidlertid kan innebære større risiko for bilprodusentene å gå vekk fra fellesforetakordningene.
De utenlandske selskapene kan allerede være så låst i slike ordninger at de kanskje ikke vil ønske å endre på dem.
Tanken er at at de kan ha gjort seg så avhengige av sine kinesiske partnere at det ikke vil lønne seg å bryte opp og begynne helt på nytt.
Handelskrig
Hvorvidt oppmykningen kommer som svar på den begynnende handelskrigen mellom Kina og USA, kan en bare spekulere i. Kinesiske myndigheter sier at det ikke har noen sammenheng med dette.
Det er imidlertid ingen tvil om signaleffekten når kineserne varsler om å åpne opp samtidig som amerikanerne truer med straffetoll på biler importert fra Europa, og legger toll på stål og aluminium.
Kinesiske myndigheter annonserte i forrige uke at de åpner opp sin finanssektor. Det skal gjøre det enklere for utenlandske investorer å investere i Kina.
At kineserne nå fjerner begrensninger kan sees som at de har fått større selvtillit. Særlig gjelder dette bilindustrien, hvor eierskapsreglene har blitt sett på som en nødvendighet for å sikre at nasjonale bilprodusenter klarer å komme opp på internasjonalt nivå, skriver Bloomberg.
Analytiker Zhang sier til avisen at endringen kan gjøre at kinesiske produsenter kan styrke sine egne merkevarer raskere enn om de er avhengige av utenlandske samarbeid.