ELBIL

Nå kan verstingversjonen av Ford Mustang Mach-e bestilles

Kommer mot slutten av året.

Ford Mustang Mach-e GT fås med gull-farge. Da skiller man seg nok ut på norske veier.
Ford Mustang Mach-e GT fås med gull-farge. Da skiller man seg nok ut på norske veier. Foto: Ford
9. juli 2021 - 16:00

Ford har preget registreringsstatistikken her i landet etter at de for alvor startet leveransene av elbilen Mustang Mach-e i mai. 

Nå åpner de opp for bestilling av verstingversjonen av bilen: Ford Mustang Mache- GT. 

GT-utgaven får en startpris på 645.000 kroner levert i Drammen, og spesifikasjonene er spreke.

Mer motorkraft sørger for bedre akselerasjon, mens batteriet og ladeegenskapene er de samme som på dagens Long range-variant:

Ford Mustang Mach-e GT  
Drivlinje Firehjulstrekk
Motoreffekt 358 kW / 487 hk (860 Nm)
0-100 km/t 3,7 sek (med én fots rullende start) / 4,4 sek fra stillestående
Rekkevidde Opptil 500 km
Batteristørrelse 88 kWh netto, 99 kWh brutto
Maks ladeeffekt 150 kW
Topphastighet 200 km/t

Brembo-bremser og adaptive dempere

Hangarskipet Harry S. Truman på vei inn Oslofjorden fredag.
Les også

Forbudssonen for luftfartøy rundt hangarskipet utvides

Ford skryter av kjøreegenskapene til GT, blant annet takket være ventilerte Brembo-bremser og adaptive dempere, som tidligere blant annet har vært å finne på forbrenningsmotor-Mustang. Ford har døpt dempesystemet for Magneride. Spjeldene inneholder en væske som reagerer magnetisk ut fra forholdene – for å sørge for tilpasset demping etter kjørestil og valgt kjøremodus. 

Blant dagens kjøremoduser i Mach-e finner vi «Stille», «Aktiv» og «Utemmet», men med GT utvides utvalget med «Helt utemmet» (la oss håpe Ford husker den siste t-en i utemmet, for den har de glemt i bilene som er ute på markedet nå).

Flere konkurrenter

Bilen skal være godt utstyrt som standard – kunden må kun velge farge og eventuelt panoramatak, forteller Ford. De aller første bilene som kommer, er allerede utstyrt med merkost-lakk og panoramatak, noe som øker prisen til 658.000 kroner. 

Ford tror de første GT-modellene vil være på veien mot slutten av året eller tidlig i 2022. 

Ford legger seg med dette på ytelsesnivå med kommende Tesla Model Y, som også opererer med 0-100 km/t på 3,7 sekunder for sin Performance-variant (begge bruker én fots rullende start). Volkswagens ID.4 GTX er rimeligere, men også mindre kraftig. Kommende Kia EV6 får også en høy-ytelses GT-utgave (430 kW motor) som skal gi 0-100 km/t på 3,5 sekunder. 

En demonstrasjon av fremtidens teknologi for toveis lading.
Les også

Her er elbilene som allerede har fremtids­teknologien V2G

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.