Statoil skal øke utvinningsgraden på Oseberg Øst-feltet gjennom en borekampanje med oppstart sommeren 2015. I første omgang skal seks nye brønner bores i løpet av tre år, noe som skal gi omkring 50 millioner fat olje i økt utvinning.
Feltet med oppstart i 1999 ble i utgangspunktet bygget med en levetid på 15 år, og skulle ifølge feltets plan for utbygging og drift (PUD) vært lagt ned i år.
Nå er planen at borekampanjen skal gi nytt liv til Oseberg Øst –med ambisjon om nye 15 år med produksjon – fram til 2030.
Les også: Dette er de 10 rikeste i oljebransjen
Opp til 120 millioner fat ekstra
– I henhold til PUD-en så skulle vi vært ferdige på Oseberg Øst i år. Uten denne borekampanjen kunne vi trolig ikke holdt produksjonen i gang lenger enn til 2015-16. Så dette er en gladmelding for alle dem som jobber med Oseberg Øst, sier Kjetil Hove, områdedirektør i Utvikling og Produksjon Norge i Statoil, til Teknisk Ukeblad.
Feltet har fra før 15 brønner. I første omgang bores seks nye, med et mål om å øke utvinningen med 40 prosent fra estimatet de leverte inn med PUD-en. Det skal øke utvinningsgraden på feltet fra 20 til 28 prosent.
– Så har vi også mulighet til å utvide avtalen med støttefartøyet i ytterligere fire år. Da har vi et mål om å nærme oss en utvinningsgrad på opp mot 40 prosent. Det er et ambisiøst mål, men det er det vi jobber mot. Og det vil innebære en dobling av utvinningsgraden, påpeker Hove.
Dersom Statoil når målet om 40 prosent utvinning vil det innebære en ekstraproduksjon fra feltet på 120 millioner fat olje.
Les også: Her skal det tas ut 42.000 liter olje i minuttet
– Feltet bedre enn ventet
Hovedårsaken til at Statoil nå setter i gang en borekampanje er erfaringene med produksjon fra feltet gjennom 15 år.
– Vi har sett at reservoaret produserer bedre enn det vi ventet da vi startet opp for 15 år siden. I tillegg har vi en bedre kartlegging av området, som gjør at vi ser at det er et potensial, forklarer Hove.
Han legger til at også ny teknologi og sammenligninger med andre felt gjør at Statoil tror det skal være mulig å nå målene om økt utvinning.
– Og så hjelper det på at oljeprisen i dag er noe helt annet enn da vi bygget ut feltet. At oljeprisen er mye høyere nå gir oss et helt annet utgangspunkt.
Les også: Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder
– Viktig beslutning for mange arbeidsplasser
Hove poengterer at det nå gjøres en kjempeinvestering, som også vil sikre flere arbeidsplasser i årene som kommer.
Per i dag er det 60 personer som til enhver tid arbeider på Oseberg Øst. Under borekampanjen vil antallet økes til 135 personer.
– Da tror jeg fort vi snakker om nærmere 1000 arbeidsplasser som vil trengs i flere år framover. Alternativet var å legge ned driften om kanskje ett år, så dette er en ikke bare en kjempeinvestering, men også en utrolig viktig beslutning for mange arbeidsplasser, understreker han.
Hove ønsker ikke å kommentere på hvor mye penger Statoil investerer i borekampanjen.
Les også: Oljearbeiderne må fly med dykkerutstyr
Venter langsiktige planer
Oljedirektoratet (OD) ser også svært positivt på Statoils planlagte letekampanje.
– OD har lenge vært opptatt av, og bekymret over, den lave utvinningsgraden på Oseberg Øst, som er cirka 20 prosent i dag, uttaler Jan Bygdevoll, direktør for prognoser, analyser og data i OD.
Han understreker at boring av brønner er det aller viktigste tiltaket for økt utvinning på norsk sokkel.
– Vi ser positivt på at Statoil nå starter en borekampanje på feltet, men i tillegg er vi opptatt av at Statoil skal legge fram mer langsiktige planer for utviklingen av feltet, påpeker Bygdevoll.
Les også:
Derfor må mobilene bo på hotell