Åpningen er en stor milepæl i byens trikkeprogram. Endelig har Dronning Eufemias gate blitt den fantastiske paradegaten og trikkeavenyen den er ment å være.
Byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Berg fikk i formiddag æren av å åpne den nye trikketraseen. Byråden gleder seg stort over at nok en milepæl i Oslos trikkeprogram er nådd og mener trikk gjennom Dronning Eufemias gate og Bjørvika er særdeles viktig for kollektivtrafikktilbudet i Oslo og byens befolkning.
– Oslo skal bli verdens første hovedstad uten klimagassutslipp. Da må vi gjøre det bedre og billigere å reise kollektivt. I budsjett 2021 foreslår byrådet å bevilge 2,5 milliarder kroner til kollektivtrafikk, og trikken er viktig for Oslos klimastrategi; den er utslippsfri, enormt populær og har høy kapasitet. Nå kobler vi Ekebergbanen til sentrum gjennom Bjørvika og gir de reisende et forbedret kollektivtilbud, enten du skal på jobb i Barcode, besøker Deichman eller Operaen, sa byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg, under åpningen.
– Trikken passer også utmerket inn i byrådets arbeid for å gjøre byen mer tilgjengelig for folk, og for å redusere biltrafikken. Nå som trikken kjører gjennom Bispegata og Dronning Eufemias gate, blir reisetiden kortere, og jeg er sikker på at Bjørvika blir et enda bedre og mer attraktivt område. Et forbedret trikketilbud er fremtidens byreise. Det å åpne denne nye trikketraseen er noe jeg har gledet meg til lenge: Gratulerer med dagen!
Etterlyser handling: – Bare flaks som gjorde at ikke liv gikk tapt
Trikken er sentral for byens utvikling
Forrige gang Sporveien tok i bruk en ny trikketrasé i hovedstaden var da trikkelinjen ble forlenget fra Ullevål Hageby til Rikshospitalet. Cato Hellesjø, konsernsjef i Sporveien og leder av Oslos trikkeprogram, er opptatt av trikkens betydning for alle i Oslo, unge som eldre.
– Sporveien har lenge vært klar for å kjøre trikk på denne nye traseen. I 2015 var trikkeskinnene på plass i Dronning Eufemias gate, og i 2017 sto Prinsens gate ferdig oppgradert – som del av Trikkeprogrammet og den storstilte satsingen på trikk i Oslo. Før sommeren var trikken tilbake på nye spor på Grefsen og Kjelsås, og i løpet av de siste ukene er trikken kommet tilbake på Grünerløkka og Torshov, og på Majorstuen og Frogner. Med trikk gjennom Bispegata og Bjørvika er nok en viktig milepæl nådd på veien til et attraktivt, robust og mer kostnadseffektivt trikketilbud i hovedstaden. Trikken er sentral i satsingen på et klimavennlig og attraktivt byliv, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien.
Trikken har dødmannsknapp: Kan ta over 30 sek. før nødbremsene slår inn