Nå er 36 prosent av all diesel Statoil selger fra norske bensinstasjoner ispedd biobasert olje.
Statoil jobber nå med å blande ut all diesel med fem prosent biologisk olje.
– Omsetningen av B5-diesel har økt voldsomt den siste tiden, sier informasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Statoil til Teknisk Ukeblad.
B5-diesel er konvensjonell diesel iblandet fem prosent biologisk olje, som raps, palmeolje eller soyaolje. 150 Statoil-stasjoner har denne dieselen i dag, og både Esso og Shell er i ferd med å rulle ut biodieselen over hele landet.
Positiv
– Selv om dette er lavinnblandet biodrivstoff, er det gledelig for miljøet og klimaet at vi får en økning, sier rådgiver Andreas Bratland i Norsk bioenergiforening (Nobio) til Teknisk Ukeblad.
B5-dieselen kan benyttes på ordinære dieselbiler, i motsetning til den biobaserte bensinen E85. E85 er 85 prosent biodrivstoff og 15 prosent konvensjonell bensin. Kun et fåtall pumper i landet tilbyr dette drivstoffet i dag, og rundt 500 flexifuel-kjøretøy kan bruke drivstoffet.
Men snart blir det også mulighet til å kjøre med biobasert bensin for vanlige biler, men med tynnere blanding.
For vanlige biler
– Neste år kan vi blande inntil fem prosent bioetanol i vanlig bensin. Dette vil vanlige bensinbiler kunne benytte, opplyser Hansen videre. Drivstoffet vil trolig bli 20-75 øre dyrere per liter. Hansen forutsetter at regjeringen vil sette ned avgiften på denne typen drivstoff for at den skal bli konkurransedyktig med blyfri 95 oktan bensin. Etter hvert kan det bli aktuelt å fjerne pumpene med 95 blyfribensin og erstatte dem med E5.
Men prisen kan fort bli høyere ettersom etterspørselen blir større etter miljøvennlig drivstoff. Den svenske bioetanolleverandøren Sekab leverer til Statoil i Norge.
– Det har vært en historisk høy prisoppgang på bioetanol. Prisen er doblet siden i fjor, sier markedssjef Ylwa Alwarsdotter i Sekab til Teknisk Ukeblad. Hun opplyser at Sverige skjerper inn importreglene for bioetanol, noe som også kan påvirke prisen i Norge.
Økt forbruk
Noen typer biodrivstoff gir høyere forbruk enn konvensjonelt drivstoff. E85 gir for eksempel 30-40 prosent økt forbruk, ifølge Statoil. Børstad Transport i Stjørdal har i to år kjørt med to prosent fiskeolje på tanken.
– Forbruket vårt har økt med fem-seks prosent i forhold til vanlig diesel, så både miljøeffekten og økonomien i det har ikke vært all verden, sier driftssjef Frode Berg til Teknisk Ukeblad. Dette drivstoffet er imidlertid ikke godkjent etter den europeiske biodrivstoffstandarden. Transportfirmaet går derfor over til rapsbasert diesel i stedet.
Nytt anlegg
I dag, 1. juni, offentliggjorde samferdselsminister Liv Signe Navarsete at det skal bygges et produksjonsanlegg for biodiesel som skal sikre Norge en betydelig leveranse av dette miljøvennlige drivstoffet. Anlegget skal være med på å sikre regjeringens plan om å øke innholdet av biobasert drivstoff.
Regjeringen vil innføre et krav om at to volumprosent av total omsetning av drivstoff til veitrafikk skal være biodrivstoff i 2008. I 2009 skal andelen biodrivstoff være 5 volumprosent og i 2010 er det et mål at andelen skal være 10 volumprosent.