NYHETER

Nå kommer Midgardsormen!

Det er klart for bygging av Midgardsormen. Det er ikke et monster fra norrøn tid eller et avløpsrør fra Oslos underverden. Det er en elegant gangbru over Frøylandsvatnet på Jæren.

Midgardsormen sett mot øst. Bare kajakker går under den laveste delen av brua. (Ill.: Asplan Viak)
Midgardsormen sett mot øst. Bare kajakker går under den laveste delen av brua. (Ill.: Asplan Viak)
8. des. 2014 - 13:31

Brua skal bygges av Sunnhordland Marin fra Stord for 15,6 millioner kroner. Brubyggingen ble sendt ut på anbud allerede i mai i fjor. Usikkerhet om finansieringen er årsaken til at det ikke er tatt noen avgjørelse før nå.

Da brua ble planlagt, fikk byggherren så sprikende kostnadsoverslag at man valgte å lyse ut oppdraget før finansieringen var klar. Tanken var å arbeide videre med å skaffe penger til prosjektet etter at man fikk vite hva entreprenørene ville ha for jobben.

 

Bare ett anbud

Da fristen gikk ut, hadde bare Sunnhordland Marin gitt anbud. Prisen lå godt over det høyeste kostnadsoverslaget. Etter justering av prosjektet og forhandlinger med entreprenøren klarte byggherren å få prisen ned på den prisen man nå har blitt enige om.

Brynes vel har vært en drivkraft for å få brua realisert. Å skaffe pengene til veie har vært en lang og møysommelig prosess. Et spleiselag står bak finansieringen. Mest penger har det kommet fra det lokale næringslivet, som har bidradd med over 7,4 millioner kroner. Kommunene Time og Klepp har bevilget til sammen 4,5 millioner, Rogaland fylkeskommune har bevilget halvannen million, og Time og Klepp sparebanker som fusjonerer til én bank fra årsskiftet, bidrar med en million hver. Privatpersoner har også gitt bidrag.

 

Timeglass

Frøylandsvatnet har en form som minner om et timeglass. Kommunegrensen mellom Time og Klepp deler sjøen på langs. På hver side av «midjen» er det et flittig brukt turområde. Disse vil bli knyttet sammen av Midgardsormen. Time kommune skal være byggherre, mens Klepp skal ha ansvar for vedlikeholdet.

Kontrakten om bygging av brua vil bli underskrevet i løpet av desember. Entreprenøren regner med 9-10 måneders byggetid.

Midgardsormen blir 230 meter lang. Det meste av brua får beskjeden klaring over vannflaten, men lengst vest har overbygningen en forhøyning hvor småbåter kan slippe under. Store båter går ikke på Frøylandsvatnet.

 

Bukter seg i begge plan

Valget av navn er ikke tilfeldig. Likheten mellom brua og en orm er påfallende. Overbygningen har et ovalt tverrsnitt, og den bukter seg både i horisontal- og vertikalplanet.

Oppdraget ble utlyst som en totalentreprise, men Sunnhordland Marin får ikke mye spillerom. En vesentlig del av konkurransegrunnlaget er lagd av Asplan Viak. Senere har Dimensjon Rådgivning fra Stavanger prosjektert brua. Det som gjenstår er detaljprosjektering innenfor en ganske smal korridor.

I utgangspunktet forutsatte byggherren at det skulle brukes acetylert tre i overbygningen. Dette gikk man bort fra fra da prosjektet ble justert for å få kostnadene ned. I stedet vil man benyttet lerk. Pilarene består av utstøpte stålrørspæler.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.