Å fly raskere enn lyden er i dag stort sett forbeholdt militære flygere. Det har gått over tolv år siden det var mulig å kjøpe seg en billett til en supersonisk luftferd.
For dem med tjukk nok lommebok byr det seg nye sjanser.
Amerikanske Aerion, med god hjelp fra Airbus, er i ferd med å utvikle privatflyet AS2 som skal kunne fly i mach 1,5.


Tidligere denne uka ble Flexjet første kunde i ordreboka med en bestilling på 20 overlydsfly.
- Rogers halefinne-diffraksjonsberegninger gjør susen: Nå løser de problemene med tåke på Gardermoen
Concorde
Bestillingen ble offentliggjort i forbindelse med National Business Aviation Association’s Convention & Exposition (NBAA) i Las Vegas tirsdag, og skal være verdt rundt 20 milliarder kroner.
– Med denne bestillingen blir vi de første som kan tilby offentlig tilgjengelig supersonisk transport siden 2003, heter det i pressemeldingen fra Flexjet.
Dette året ble Concorde pensjonert. Air France hadde sin siste kommersielle concordeflygning i mai, mens British Airways avsluttet den stolte flyepoken i oktober 2003.
Det skal samtidig nevnes at Club Concorde jobber med å sette et eksemplar tilbake til flygedyktig stand til 50-årsjubileet for jomfruferden i 2019. Det kan bli mulig å chartre dette flyet.
- Ny stealthbomber i utvikling: Under teppet skjuler de erstatteren til det legendariske B-52-bombeflyet
I løpet av seks år
Mens Concorde fløy i mach 2,0, skal Aerion AS2 få en topphastighet på mach 1,5 og en marsjhastighet på mach 1,4.
Kabinen skal ha plass til tolv passasjerer og tremotorsflyet designes for å få en rekkevidde på 4 750 nautiske mil (8 797 kilometer) i overlydshastighet. Maksimal avgangsvekt oppgis til 55 tonn.
Etter planen skal AS2 fly første gang i 2021 og leveres fra 2023.
Aerion Corporatio holder til i Reno, Nevada og ble stiftet i 2002 for å ta i bruk den eldre og patenterte «supersonic natural laminar flow»-teknologien (SNLF) på en mindre, tomotors forretningsjet.
De lanserte det første konseptet, Aerion Supersonic Business Jet (SBJ) i 2004 og hadde så vidt begynt å ta imot bestillinger i 2007 da finanskrisa satte midlertidig stopp for aktiviteten.
- Norsk F-16 i nærkontakt med et russisk Tu-160: Russland firedobler flåten supersoniske bombefly
Rettvinget
Ifølge Aerion var tilbakemeldingen fra en del utvalgte potensielle kunder at de ønsket et større fly med større rekkevidde.


Svaret ble altså det lange, slanke og rettvingede AS2.
Mens flyet er hele 51,8 meter langt, er vingespennet kun 18,6 meter med et vingeareal på 125 kvadratmeter.
Vingeprofilen ble testet i lufta i samarbeid med Nasa så tidlig som i 1999. Her hang den under buken på et F-15B-testfly.
Gjentatte flytester fram til i fjor har ifølge selskapet verifisert at laminære strømmer i både subsoniske og supersoniske hastigheter bidrar til å redusere friksjonsmotstanden med 70-80 prosent og den totale motstanden («drag») på hele flyet med rundt 20 prosent sammenlignet med deltavingeflyet Concorde.
Videre hevder produsenten at SNLF-vingene har meget gode ytelser også i transsoniske hastigheter, mach 0,95-0,98, som vil være marsjhastigheten der det ikke er tillatt med overlydsflygning og for å oppnå størst rekkevidde.
- «Ultrarekkevidde»: Gjenåpner verdens lengste flyrute med ny Airbus-maskin
Samarbeider med Airbus
Aerion har det siste året samarbeidet med Airbus Group, både Airbus Defense and Space i Spania og senest med avdelingen i Nord-Amerika.
Den europeiske flygiganten bidrar blant annet med å utvikle flere av skrog- og vingestrukturene, fly-by-wire-systemet med et integrert drivstoffsystem og landingsstell. Airbus D&S er også i spissen for testing av forskjellige komposittmaterialalternativer.
Kabinen skal utvikles av tyske Inairvation som er et nystartet selskap utsprunget fra F/List og Lufthansa Technik.
Aerion varslet tidligere i år at AS2 er i ferd med å bevege seg forbi konseptdesignstadiet.
Imidlertid gjenstår en av de viktigste komponentene: Hva slags motorer flyet skal bruke, er ennå ikke besluttet.
– Vi kommer til å velge framdriftssystem i løpet av første halvår 2016 og kan deretter formelt lansere AS2-programmet, sier Aerion-sjef Doug Nichols.
Flyet skal bygges i USA, og selskapet er nå på utkikk etter et sted å etablere fabrikken.
- Et mer ellevilt konsept sikter mot mach 10: Ny flytype skal kunne ta deg fra London til New York på en halvtime
Selger privatflyandeler
Når det gjelder lanseringskunden, Flexjet, er dette et selskap som i 20 år har tilbudt leasing og såkalt «fractional jet»-eierskap der kundene kan kjøpe andeler av et fly og sikre seg tilgang til et bestemt antall flytimer i året.
Flåten består av det meste som finnes innen forretningsjeter, fra de minste til de største og med den største rekkevidden:
Bombardier Learjet 40XR/45/75LXi, Embraer Phenom 300, Embraer Legacy 450, Bombardier Challenger 300/350/604/605, Global Express og Gulfstream G450/G500/G650.
Flexjet regner med at mange kunder kommer til å kjøpe seg andel i AS2 som et tillegg til andre privatfly av den største typen, der de kan utnytte AS2 de gangene de behøver transkontinentale tur/retur-reiser på samme dag.