BRUER

Nå kommer oppdraget med å bytte 344 forankringsbolter på Hålogalandsbrua

Forankringsboltene til Hålogalandsbrua sto lagret for vær og vind i mer enn to år. Nå må alle 344 boltene byttes ut.

Noen av de 344 forankringsboltene, i et av spredekamrene, der de holder fast bærekablene til Hålogalandsbrua. Nå skal alle boltene skiftes ut.
Noen av de 344 forankringsboltene, i et av spredekamrene, der de holder fast bærekablene til Hålogalandsbrua. Nå skal alle boltene skiftes ut. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. sep. 2020 - 03:44

9. januar i fjor, akkurat en måned etter at Hålogalandsbrua nesten to år forsinket endelig åpnet for trafikk, gikk alarmen: Det var blitt oppdaget brudd i en av forankringsboltene til bruas bærekabler.

Vegvesenet gikk først ut i fra at bruddet skyldtes produksjonsfeil, og mente det var nødvendig å skifte ut alle de 344 boltene. De varslet at feilen ville bli en reklamasjonssak - noe SRBG (Sichuan Road and Bridge Group) - den kinesiske entreprenøren som hadde bygget brua - bestred.

Carola-brua over elva Elben i Dresden kollapset natt til onsdag. Det er ikke meldt om personskader.
Les også

Stor bru raste sammen i Tyskland

Lagret ute i mer enn to år

Men i desember i fjor meldte Vegvesenets egen ekspertgruppe at boltene som er laget av en ståltype som gir dem svært stor fasthet og hardhet – men samtidig utsatt for sprøbrudd, kunne ha blitt utsatt for hydrogeninntrenging.

Hålogalandsbrua opplyst av både kunstig diode-lys og naturens fargepalett. <i>Foto:  Robin Lund, Statens vegvesen</i>
Hålogalandsbrua opplyst av både kunstig diode-lys og naturens fargepalett. Foto:  Robin Lund, Statens vegvesen

Mens brua ble bygget sto nemlig boltene eksponert for vær og vind i drøye to år før spredekamrene til brua – der boltene forankrer bærekablene - ble lukket, og det ble satt på avfukting. Dette hadde ikke SRBG ansvaret for, og dermed trakk Vegvesenet pålegget de hadde gitt entreprenøren om å skifte ut boltene.

– Ettersom brua skal stå i hundre år vil vi ha bolter vi kan stole 100 prosent på, sa prosjektdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen Region nord den gang.

Det er ikke registrert flere hendelser siden bruddet på den ene forankringsbolten ble oppdaget for drøyt halvannet år siden. Men Vegvesenets ekspertgruppe mener at det ikke kan fastslås om flere bolter har fått en redusert sikkerhetsmargin på grunn av eksponeringen for hydrogen i byggetiden. De sier at det ikke kan aksepteres en redusert sikkerhetsmargin på en så vesentlig konstruksjon som Hålogalandsbrua er. Det er derfor besluttet at alle forankringsbolter på brua skal skiftes ut. Og nå er jobben lyst ut i markedet.

Sletta trebru går over E6 i Eidsvoll kommune.
Les også

Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru

Spent på prisen

Delprosjektleder Dagrunn Kaasen i Statens vegvesen vil ikke si mye om hva det vil koste å skifte ut de 344 boltene.

– Vi har veldig få referanser på jobber som dette, så det er veldig vanskelig å si hva kostnaden på oppdraget blir. Det er klart at vi snakker om millioner av kroner, men vi er spent på hvor mange millioner det blir snakk om, sier hun til Veier24.

I de fire spredekamrene splittes hovedbærekabelen opp, og hver delkabel festes med til sammen fire forankringsbolter i hver ende av brua. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
I de fire spredekamrene splittes hovedbærekabelen opp, og hver delkabel festes med til sammen fire forankringsbolter i hver ende av brua. Foto:  Statens vegvesen

De 344 forankringsboltene er fordelt på de to brutårnene og fire spredekamrene  - to ved hver ende av brua - der de holder fast bruas hovedbærekabler.

Hver av de to hovedkablene på Hålogalandsbrua består av 40 delkabler. Hver delkabel er festet med to forankringsbolter på henholdsvis Karistrand-siden og Øyjordsiden av Rombaksfjorden. Hver delkabel er altså festet med fire forankringsbolter, til sammen 320 bolter.

Fra tårnet på Øyjordsida er det i tillegg to ekstra kabler per hovedkabel, og fra tårnet på Karistranda er det en ekstra kabel per hovedkabel. Disse er festet med 24 bolter.

Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen

En delkabel om gangen

Vegvesenet forutsetter at arbeidene med å skifte forankringsboltene utføres uten å stenge brua for trafikk, slik at det vil være full trafikklast mens jobben gjøres. Det vil derfor ikke være anledning til å avlaste mer enn en delkabel om gangen. Den aktuelle delkabelen må også holdes med en kraft som sikrer at den ikke endrer strekk-kraft etter utskifting av forankringsbolten, skriver Vegvesenet i utlysningen.

Spredekamrene ved Øyjord, på nordsiden av Rombakfjorden. Stjernene på fotografiet er steder Vegvesenet mener kan brukes til rigg- og lagringsområder. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Spredekamrene ved Øyjord, på nordsiden av Rombakfjorden. Stjernene på fotografiet er steder Vegvesenet mener kan brukes til rigg- og lagringsområder. Foto:  Statens vegvesen

Det vil bli avholdt en digital tilbudskonferanse 15. september, og fristen for å komme med forespørsel om å delta i konkurransen er satt til 5. oktober.

Deretter vil 3-5 leverandører bli invitert videre i konkurransen, med frist for å levere første tilbud 11. november. Etter en forhandlingsperiode skal et revidert tilbud så leveres innen 11. desember. Utskiftingen av boltene skal være utført før første september 2022.

Hålogalandbrua er Norges nest lengste hengebru, og ble i sommer nominert til «IABSE Outstanding structure award» av The International Association for Bridge and Structural Engineering.

Rune Schlanbusch, sjefforsker ved Norce, i gang med å montere sensorer på Lundamo jernbanebro.
Les også

Over 70 sensorer skal finne ut hvor lenge brua fra 1917 kan leve

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.