9. januar i fjor, akkurat en måned etter at Hålogalandsbrua nesten to år forsinket endelig åpnet for trafikk, gikk alarmen: Det var blitt oppdaget brudd i en av forankringsboltene til bruas bærekabler.
Vegvesenet gikk først ut i fra at bruddet skyldtes produksjonsfeil, og mente det var nødvendig å skifte ut alle de 344 boltene. De varslet at feilen ville bli en reklamasjonssak - noe SRBG (Sichuan Road and Bridge Group) - den kinesiske entreprenøren som hadde bygget brua - bestred.
Stor bru raste sammen i Tyskland
Lagret ute i mer enn to år
Men i desember i fjor meldte Vegvesenets egen ekspertgruppe at boltene som er laget av en ståltype som gir dem svært stor fasthet og hardhet – men samtidig utsatt for sprøbrudd, kunne ha blitt utsatt for hydrogeninntrenging.
Mens brua ble bygget sto nemlig boltene eksponert for vær og vind i drøye to år før spredekamrene til brua – der boltene forankrer bærekablene - ble lukket, og det ble satt på avfukting. Dette hadde ikke SRBG ansvaret for, og dermed trakk Vegvesenet pålegget de hadde gitt entreprenøren om å skifte ut boltene.
– Ettersom brua skal stå i hundre år vil vi ha bolter vi kan stole 100 prosent på, sa prosjektdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen Region nord den gang.
Det er ikke registrert flere hendelser siden bruddet på den ene forankringsbolten ble oppdaget for drøyt halvannet år siden. Men Vegvesenets ekspertgruppe mener at det ikke kan fastslås om flere bolter har fått en redusert sikkerhetsmargin på grunn av eksponeringen for hydrogen i byggetiden. De sier at det ikke kan aksepteres en redusert sikkerhetsmargin på en så vesentlig konstruksjon som Hålogalandsbrua er. Det er derfor besluttet at alle forankringsbolter på brua skal skiftes ut. Og nå er jobben lyst ut i markedet.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru
Spent på prisen
Delprosjektleder Dagrunn Kaasen i Statens vegvesen vil ikke si mye om hva det vil koste å skifte ut de 344 boltene.
– Vi har veldig få referanser på jobber som dette, så det er veldig vanskelig å si hva kostnaden på oppdraget blir. Det er klart at vi snakker om millioner av kroner, men vi er spent på hvor mange millioner det blir snakk om, sier hun til Veier24.
De 344 forankringsboltene er fordelt på de to brutårnene og fire spredekamrene - to ved hver ende av brua - der de holder fast bruas hovedbærekabler.
Hver av de to hovedkablene på Hålogalandsbrua består av 40 delkabler. Hver delkabel er festet med to forankringsbolter på henholdsvis Karistrand-siden og Øyjordsiden av Rombaksfjorden. Hver delkabel er altså festet med fire forankringsbolter, til sammen 320 bolter.
Fra tårnet på Øyjordsida er det i tillegg to ekstra kabler per hovedkabel, og fra tårnet på Karistranda er det en ekstra kabel per hovedkabel. Disse er festet med 24 bolter.
Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen
En delkabel om gangen
Vegvesenet forutsetter at arbeidene med å skifte forankringsboltene utføres uten å stenge brua for trafikk, slik at det vil være full trafikklast mens jobben gjøres. Det vil derfor ikke være anledning til å avlaste mer enn en delkabel om gangen. Den aktuelle delkabelen må også holdes med en kraft som sikrer at den ikke endrer strekk-kraft etter utskifting av forankringsbolten, skriver Vegvesenet i utlysningen.
Det vil bli avholdt en digital tilbudskonferanse 15. september, og fristen for å komme med forespørsel om å delta i konkurransen er satt til 5. oktober.
Deretter vil 3-5 leverandører bli invitert videre i konkurransen, med frist for å levere første tilbud 11. november. Etter en forhandlingsperiode skal et revidert tilbud så leveres innen 11. desember. Utskiftingen av boltene skal være utført før første september 2022.
Hålogalandbrua er Norges nest lengste hengebru, og ble i sommer nominert til «IABSE Outstanding structure award» av The International Association for Bridge and Structural Engineering.
Over 70 sensorer skal finne ut hvor lenge brua fra 1917 kan leve