– Nå kommer endelig pengene til riksvei 4 Roa-Gran grense. Det betyr at pendlerne på Hadeland får en bedre reisehverdag. Alle som har kjørt riksvei 4, skjønner hvorfor denne strekningen er viktig. Det er en kort stump som mangler for å få en ny og bedre vei. Nå kommer den, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Strekningen er en videreføring av utbyggingen av riksvei 4 som ble fullført i 2017. Prosjektet innebærer at riksvei 4 fra kommunegrensen mellom Gran og Lunner til Jaren blir videreført sørover fra dagens midlertidige påkobling til Roa. I tillegg vil utbedring av strekningen nordover fra Jaren til Lygnebakken gi til sammen om lag 26 kilometer med ny/utbedret vei.
Har mønstret på i Rederiforbundet: – Vi kan ikke ha særregler og krav i Norge som gjør at vi mister vår posisjon
Fire kilometer med firefeltsvei
Det skal bygges ut om lag fire kilometer med firefeltsvei. Veien vil ligge i ny trasé på østsiden av dagens vei. Sammen med utbyggingen på strekningen mellom Gran grense og videre nordover til Jaren blir det om lag 13,5 kilometer sammenhengende firefeltsvei fra Roa til Jaren.
– Med disse utbedringene blir det tryggere og mer effektiv å kjøre denne strekningen. I tillegg blir det gang- og sykkelvei på hele strekningen mellom Roa og Jaren. I tillegg sørger vi for å utbedre og utvide strekningene Jaren-Amundrud og Almenningsdelet-Lygnebakken, sier Hareide.
Kostnaden for prosjektet er beregnet til om lag 1,98 millioner kroner, hvorav bompengebidraget er beregnet til 1,303 millioner kroner. Forventet anleggsstart er våren 2021, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i løpet av 2024.
Vegvesenet: Fortsatt fare for flom, skred og stengte veier