-Ny innfartsveg til Ålesund gjennom Lerstad har vært planlagt i over 40 år, og er det største og mest omfattende tiltaket i Bypakke Ålesund. Nå lyser vi ut, og ser frem til dialogen med markedet, sier Ole Kristian Birkeland, prosjektleder i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Når tunnelen står ferdig, vil det gi et stort løft for bydelen. Gjennomgangstrafikken blir flyttet vekk fra nærmiljøet, og ny gang- og sykkelveg gjør det tryggere å bevege seg i området.
Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar
Anskaffelse med forhandling
Arbeidet lyses ut som en utførelsesentreprise, og prosessen blir gjennomført som anskaffelse med prekvalifisering og forhandling.
Påmeldingsfristen for entreprenørene er 20 juni. Forhandlinger vil pågå utover høsten, med mål om å signere kontrakt i desember.
2,6 kilometer toløps-tunnel med dagsone i begge ender
Kontrakten omfatter blant annet:
- 2600 meter tunnel med to felt i hvert løp.
- Nytt to-planskryss på Lerstad med planfritt kryss, på- og avkjøringsramper og rundkjøring til lokalvegsystemet.
- Dagsone i Breivika med ny E136 fra rundkjøring til tunnel, filterfelt.
På Lerstad-siden av tunnelen er forberedende arbeid ferdig. I Breivika er arbeidet godt i gang, og skal være ferdig til høsten. Påhuggene på begge sider vil være klar ved oppstart av entreprisen som nå lyses ut.
E136 Breivika-Lerstad er en del av Bypakke Ålesund, en strekning på til sammen 3,3 kilometer der mesteparten skal gå i tunnel. Prosjektet har en totalkostnad på 1,92 milliarder kroner.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse