I sommer kom Statens vegvesen ut med en oppdatert lærebok i opplæring av vinterdrift for operatører som drifter norske veier.
I kombinasjon med nye krav til kursing av alle operatørene, håper direktoratet på en bedre og riktigere vinterdrift av veier over hele landet.
Kurset og læreboken er ført inn som et eget punkt i alle Vegdirektoratets nye driftskontrakter.
Hevet kompetanse
– Målet er å få hevet kompetansenivået, så vi kan bli trygge på at alle som er ute på veiene har god kunnskap om vinterdrift, sier Dagfin Gryteselv, sjefingeniør i vegteknologiseksjonen i Vegdirektoratet.
Operatørene skal lære om trafikksikkerhet på vinterglatte veier, hvordan de kan tolke værdata for å gjennomføre den mest riktige vegdriften og praktisk bruk av ploger, brøyte- og strøutstyr.
– Etter kurset håper vi operatørene er bedre rustet til å utføre riktige tiltak i forhold til vær og temperaturforhold så det ikke blir unødig salting eller strøing, sier Gryteselv.
Les også: Nå skal veiene bygges for frost helt fra starten
Økt levetid
Ved å øke kompetansen til operatørene, håper også Gryteselv Vegdirektoratet kan forhindre unødig slitasje av veiene.
– Poenget med å salte, er å hindre is og snø å legge seg på vegen. Men ved at salt smelter det som er på veien, fører det også til at veien blir våt. Bruker man for mye salt, tørker ikke veien opp raskt nok, og mye vann virker nedbrytende på asfalten. Ved å lære opp operatørene til hvordan de salter riktig mengder salt, i kombinasjon med hyppig brøyting for å fjerne is, snø og slaps/vann, håper vi å kunne øke veienes levetid, i tillegg til selvfølgelig å bidra til gode kjøreforhold og redusert saltforbruk, forklarer han.
Mellom 1200 og 1300 operatører vil ifølge Gryteselv delta på kurs i løpet av høsten.
Les også: – Veldig mange ingeniører ble utdannet på 70-tallet, og er i ferd med å pensjonere seg
Vurderer entreprenørkrav
Joralf Aurstad i Vegdirektoratets teknologiavdeling sier Vegdirektoratet vurderer å innføre liknende kompetansekrav til entreprenørene som bygger vei.
– Vi vurderer nå om vi skal fase inn liknende type krav til asfaltarbeidere som bygger norske veier. Men det er en utfordring å fase inn denne type krav, så vi er ikke sikre på hvordan det i så fall skal gjennomføres, sier han.
Ved å innføre strengere krav, både på bygging og drift, håper Vegvesenet på å øke veienes levetid.
– Vi håper på at det vil gjøre at man er mer bevisst på utførelsen og kjenner til hva detaljer i arbeidet kan bety for levetiden på et veidekke. Målsetningen er selvfølgelig lenger levetid på veien, som på sikt vil gi bedre langtidsøkonomi, sier Austrad.
Les også:
Vil ha gigant-vogntog på norske hovedveier