SAMFERDSEL

Nå må vi holde løftene og øke støtten til ny teknologi for å nå klimamålene

Løfter betyr ingenting om vi ikke holder dem, og i forbindelse med COP29 i Baku gjelder det for alvor.

President Sultan al-Jaber var president for COP28, mens Mukthar Babayev er president for den pågående COP29-konferansen i Baku i Aserbajdsjan.
President Sultan al-Jaber var president for COP28, mens Mukthar Babayev er president for den pågående COP29-konferansen i Baku i Aserbajdsjan. Foto: NTB
Michael Lohscheller, administrerende direktør i Polestar
18. nov. 2024 - 15:14

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Vi nærmer oss slutten av 2024, og klimagassutslippene øker fortsatt til tross for alle diskusjoner, ambisjoner og investeringer både fra det private og offentlige. Hva mangler? Jo, tempo og anerkjennelsen av at det haster. Endring kommer ikke av seg selv. Det krever handling.

Transportsektoren, og særlig bilindustrien, har teknologien og verktøyene på plass for å bidra til å redusere klimagassutslippene. Det handler i bunn og grunn om elektrifisering. Det finnes ingen annen troverdig og like godt utviklet teknologi som kan hjelpe oss med å nå målene i Parisavtalen.

Omstillingen til elbiler går tregere

Politikere og investorer lar kortsiktige bekymringer og midlertidige svingninger stanse nødvendige klimatiltak, skriver Polestar-sjef Michael Lohscheller.
Politikere og investorer lar kortsiktige bekymringer og midlertidige svingninger stanse nødvendige klimatiltak, skriver Polestar-sjef Michael Lohscheller.

Elbiler har utviklet seg kraftig både når det gjelder rekkevidde, ladehastighet, infotainment, ytelse og komfort. Elbilen er et bedre valg enn fossilbilen, nesten uansett hvilket segment du er på utkikk i. Likevel øker ikke takten i omstillingen globalt. I mange land går det faktisk tregere enn før.

Heldigvis finnes det eksempler på land hvor overgangen til elbiler fortsetter å akselerere, som i India, Kina og her i Norge. Dette er eksempler som viser hvordan små insentiver og tydelige standpunkter kan ha enorm effekt. Når forbrukerne først tar steget og kjøper sin første elbil, starter også snøballeffekten – akkurat som vi har sett med andre bærekraftige løsninger, som solenergi.

Skvises mellom klima og arbeidsplasser

Men i stedet for å øke takten, velger altfor mange politikere rundt i verden nå å gå i motsatt retning. EUs ambisiøse planer om å fase ut fossildrevne biler blir gransket av de samme politikerne som en gang vedtok dem, drevet av en påstand om «behov for å styrke konkurranseevnen og beskytte arbeidsplasser».

Samtidig svekkes støtten til arbeidsplasser som skapes av selskaper innenfor grønn industri som spiller en viktig rolle for fremtidig konkurranseevne i samme region, som for eksempel svenske Northvolt og Vattenfall.

Dessverre speiler dette også andre markeder og områder. Politikere og investorer lar kortsiktige bekymringer og midlertidige svingninger stanse nødvendige klimatiltak, i stedet for å stå ved løftene de har gitt til velgere og næringsliv. I samme håndvending setter de også målene vi har satt oss for 2035 i fare.

COP29 må holde sine løfter

Denne tilnærmingen bremser ikke bare den grønne omstillingen, den sikrer også at det å velge miljøfiendtlige alternativer forblir de billigste og mest praktiske.

Vi oppfordrer politikere og investorer på COP29 til å holde sine løfter og øke støtten til eksisterende klimaløsninger, inkludert overgangen til elektrisk mobilitet og en global plan for prising av karbonutslipp.

Det finnes mange selskaper, både store og små, som allerede har forpliktet seg til å gjennomføre det grønne skiftet. Bruk oss og teknologien vår, og ta del i engasjementet vi har for å sette fart på prosessen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.