Det er gått nærmere fem år siden første spadetak i Ryfast, høsten 2012. Siden den gang har to entreprenører fra hver sin side sprengt tunnelen videre innover, salve for salve, omkring fem meter per smell.
Fra hver sin side har to entreprenører drevet endeveggen nærmere den andre, og nå møtes de, under fjorden, 240 meter under havet, omtrent på midten.
Når har den siste salven i det ene løpet gått av, steinen er sprengt i biter og falt sammen – og to tunnelløp er blitt til ett langt – og det med kun millimetere i slingringsmonn.
Gjennomslag
Et par minutter over klokken 16.00 uler alarmen for å signalisere at det snart smeller i det andre tunnelløpet, et par hundre meter lenger inne i tunnelen. Deretter får statssekretær Tom Cato Karlsen æren av å trykke på knappen. Et øyeblikk etter dundrer det, bakken rister, og luftrørene i taket danser.
Så er det gjort. Ryfast er én lang tunnel. Folk jubler.
Etter at entreprenør Marti har ryddet vekk litt stein og sikret området, blir politikere og presse tatt med inn, fulgt av tunnelarbeiderne, for å ta hullet i fjellet i nærmere øyesyn. Det som bare minutter tidligere var en solid fjellvegg med litt dynamitt i, er nå en haug med stein.
Helt øverst kan man skimte hullet over til den andre enden av tunnelen, og etter noen minutter kommer også kjeledresskledde mennesker kravlende over steinen fra den andre siden. Det er dermed offisielt. Det som etter hvert blir verdens lengste undersjøiske tunnel har fått gjennomslag.
- Verken Ryfast eller Rogfast: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin
Verdens lengste
Det er fremdeles to år til hele Ryfast-prosjektet skal stå ferdig, men dagens gjennomslag markerer en stor milepæl for prosjektet.
Den lengste av de i alt tre tunnelene som Ryfast består av, er Ryfylketunnelen på 14,3 kilometer. Den har blitt drevet fra begge sider av fjorden, og nå er to lange tunnelløp slått sammen til ett – som blir verdens lengste undersjøiske tunnel for veitrafikk.
Å få to tunneler til å treffe hverandre med maksimalt et par centimetere å gå på, er ingen enkel oppgave. Det har krevd møysommelig arbeid gjennom hele prosjektperioden, med kontroll og ekstra kontroll av målingene.
– Det er snakk om ganske avansert landmåling for å få det til. Entreprenørene gjør sine målinger, og så har vi egne folk til å sjekke at det overordnede nettet er korrekt. Vi må ha stålkontroll på dette, for dette er en lang tunnel og vi har kun et slingringsmonn på et par centimetere, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder for Ryfast i Statens vegvesen, til Teknisk Ukeblad.
Før det siste smellet gjensto 2,5 meter med fjell. Da er det sprengt ut omkring syv kilometer med tunnel fra Stavanger-siden og noe i overkant av syv kilometer fra Solbakk-siden. Og det er fra sistnevnte side at de fikk æren av å ta ned den siste steinen.
Fredag morgen kan Vegvesenet opplyse at det kun skilte noen få millimeter i bredden og tre centimeter i høyden, da tunnelen fra Stavanger traff tunnelen fra Solbakk.
Dårlig fjell ga forsinkelse
Prosjektet har nylig lagt bak seg en periode hvor det har gått ganske trått. På grunn av dårlig fjell og mye vannlekkasjer ble fremgangen i meter per uke redusert fra omkring 80 meter til så lite som 10 meter. Derfor har de siste cirka 350 meterne av tunnelen tatt nærmere to måneder, selv om det bedret seg de siste ukene.
For å tette vannårene i fjellet måtte det bores cirka 35 hull som går så langt som 25 meter inn i veggen. Deretter pumpes det inn fra fem til 25 tonn med tyntflytende sement inn i hullene. Dette gjør at vannlekkasjene blir langt mindre. Men denne arbeidsoperasjonen kan ta opp til to døgn å gjennomføre.
Og den største utfordringen med tunnelen er heller ikke lengden eller dybden, men stramme tidsfrister. Vegvesenet håper de har klart å bøte på deler av forsinkelsen ved å gjøre mer etterarbeid der i tunnelen det er mulig.
For å klare å holde tidsfristene har de latt flere ulike fag jobbe samtidig i tunnelen. På samme tid som tunnelen drives fremover nede i bunn, innredes den lenger oppe. Idet tunnelløpene møtes på midten, er det for eksempel asfaltert hele seks kilometer fra den ene siden. Noen steder har de alt begynt med de elektriske installasjonene og innredning av de tekniske rommene.
- Bygger tunnel under byen: Har forsert tunneler, kloakk og søppel
53 kilometer tunnel
Eiterjord vet ikke nøyaktig hvor langt bak prosjektet ligger på tid, men er overbevist om at det ikke er mer enn at de skal kunne ta det inn, slik at tunnelen kan åpnes i slutten av 2019 som planlagt.
Han mener fremdriften generelt har vært bra, selv om det har dukket opp utfordringer underveis.
– Vi er oppe i rundt 15.000 salver, fem millioner arbeidstimer og på det meste er 900 personer i sving. Alt dette skal fungere ned til minste detalj. Det er klart at det blir noen utfordringer, spesielt med tanke på logistikk og alle arbeidsoperasjonene som skal foregå parallelt, gjerne med masse trafikk rundt, understreker Eiterjord.
Prosjektet er også preget av en arbeidsulykke som endte med et dødsfall tidligere i år.
Til sammen er det snakk om 53 kilometer med tunnel, de to andre tunnelene Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen hadde gjennomslag i henholdsvis oktober i fjor og i vår.
– Nå er det jo Ryfylketunnelen som er blitt selve symbolet på Ryfast-prosjektet, så det er en stor milepæl at vi nå har gjennomslag også her, sier prosjektlederen.
- Blir verdens lengste undersjøiske tunnel: Her er listen over tunnelene som vippes av tronen.