Mandag morgen startet slepet av fregatten «Helge Ingstad». Forhalingen krysser den samme fjorden hvor fregatten kolliderte med tankskipet «Sola TS» for litt over to år siden.
– Fregatten har akkurat forlatt kaia til CCB på Ågotnes, forteller kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.
To slepebåter tar hånd om fartøyet. Forhalingen blir også fulgt av en sikringsbåt og to såkalte sjøbjørner, altså sjøforsvarets lettbåter. I tillegg er det los og personell om bord på fregatten for fortøyning og overvåking av slepet.
Skal hugges opp
Fregatten har siden sommeren 2019 ligget til kai ved Coast Center Base (CCB) på Ågotnes utenfor Bergen. Det har lenge vært klart at det ikke har vært aktuelt å reparere den.
Målet for «Helge Ingstad» siste seilas er Hanøytangen på Askøy. Der skal skipet demilitariseres og hugges opp hos Norscrap West.
11. januar 2021 fikk de kontrakten for å destruere fregatten. Deres underleverandør Buksér og Berging har oppdraget med å forhale selve fartøyet til Hanøytangen.
Godt værvindu
Det er blå himmel og rolig sjø i området.
– Vi har et veldig godt værvindu. Det er uvanlig gode vinterforhold til februar og Vestlandet å være, forteller Sandberg.
Selve slepet anslår de at vil ta tre til fire timer.
– Vi ser frem til å få avsluttet det tragiske kapittelet i fregatten «Helge Ingstad» sin skjebne. Nå har vi fokus på å få en trygg og sikker destruksjon av fartøyet, sier Sandberg.
På forhånd har DNV GL inspisert fregatten. De har vurdert om skroget tåler forhalingen og overfarten.
Fire nye F-35 har kommet til Norge
Skal ribbes for hemmelig utstyr
Når Norscrap overtar fregatten starter først demilitarisering og deretter opphugging av fartøyet. Blant annet skal mye såkalt skjermingsverdig utstyr fjernes fra fartøyet. Deretter skal dette utstyret dokumenteres og destrueres.
– Det vil bli destruert under bevitnelse, forteller Magnus Hansvold, avdelingsdirektør i Forsvarsmateriell til TU.
Hansvold forteller at de vil ha personell tilstede hele tiden så lenge det befinner seg skjermingsverdig utstyr på fregatten. Leverandøren Norscrap West er også blitt autorisert med tanke på dette. Deler av fregatten vil også bli fysisk avsperret så lenge det er slikt utstyr ombord.
Det skjer for å ivareta sikkerhetsmessige krav etter sikkerhetsloven og tredjepartsgodkjenninger.
Etter at fregatten har ankommet Norscrap, starter også arbeidet med å ta ut reservedeler fra fregatten.
– Noe av dette vil kunne gjenbrukes av de andre fregattene, forteller Hansvold.
En del vil bli tatt ut mens fregatten ligger til kai, mens annet må tas ut mens man skjærer i skroget. Blant annet vurderes det å ta ut fremdriftsmaskineriet under huggingen. Destruksjonen skal være ferdig innen utgangen av 2021.
Kontrakten for gjennomføringen av selve destruksjonen er på cirka 60 millioner kroner. Forsvarsmateriell forventer å få salgsinntekter fra metallet i fregatten. Ifølge Hansvold estimerer de at metallet kan være verdt mellom 15 og 18 millioner kroner.
Langdistanse-missil: Norge fikk først nei – nå kan det snu