Selv om nær halvparten av alle biler som ble registrert i Norge i første kvartal i år var ladbare, er det Kina og USA som er de virkelige volummarkedene for slike biler.
Det ifølge en rapport fra tyske Center of Automotive Management (CAM). De viser til at det i første kvartal ble solgt 142.445 ladbare biler i Kina.
Det er en økning på 154 prosent sammenlignet med året før, og en markedsandel på to prosent.
Den norske andelen er langt høyere, med 47,9 prosent. Det er også en økning med 20 prosent sammenlignet med første kvartal 2017. Det ble solgt 16.181 ladbare biler i Norge i første kvartal i år, ifølge CAM.
Det norske salget er i en egen liga
Samtidig er det verdt å merke seg at antallet ladbare biler solgt i Kina, et land som har 266 ganger flere innbyggere enn Norge, var «bare» ni ganger høyere enn det norske antallet.
Elbilandelen i Kina er nå to prosent av nye registreringer. Sammen med Norge er disse to markedene unntakene når det gjelder elektrisk mobilitet, sier rapportens hovedforfatter Stefan Bratzel ifølge nyhetsbyrået dpa-AFX.
CAM tror at vi får se en brå økning i salget av ladbare biler i de store bilmarkedene fra og med 2020. Utviklingen spesielt i Norge viser hvor raskt en slik overgang kan skje.
Mange biler, men lav andel i USA
Det er imidlertid også bevegelse i det amerikanske markedet. Antallet nye registreringer i USA økte med 32 prosent første kvartal i år, med 53.743 solgte ladbare biler.
Den totale markedsandelen for ladbare biler i USA endte på 1,3 prosent. Det er lavt sammenlinget med de andre markedene hvor det selges mange ladbare biler.
Så langt har det gått tregt for ladbare biler i de store markedene. Kanskje spesielt i Tyskland. Men her er det i ferd med å skje endringer.
Tyskland tar igjen Norge i antall
Tyskerne velger nå vekk dieselbiler i stor grad, mens markedet for ladbare biler vokste med hele 70 prosent i landet i første kvartal sammenlinget med samme periode i fjor. Det ble til sammen solgt 17.549 ladbare biler i perioden.
Dermed ble det solgt flere ladbare biler i Tyskland enn i Norge. Til sammenligning ble det solgt færre ladbare biler i Tyskland enn i Norge første kvartal i fjor.
I første kvartal i år var Norge det fjerde største markedet for ladbare biler i rene tall, etter Tyskland, USA og Kina.
I første kvartal ble det delt ut støtte til kjøp av 11.000 elektriske kjøretøy under den tyske støtteordningen for ladbare biler. Totalt er et delt ut støtte til 57.549 kjøp, hvorav over halvparten (33.318) av søknadene var for rene elbiler.
17 av bilene var brenselcellebiler, noe som viser at brenselcellebiler ikke spiller noen som helst rolle i det tyske markedet, skriver Focus.de.
Det tyske fondet vil trolig kunne støtte kjøp av over 300.000 ladbare biler. Men ordningen avvikles ved utgangen av 2019. Den kan likevel komme til å utvides før den tid.