Tyske myndigheter har bestemt seg for å bygge infrastruktur for elektriske lastebiler på autobahn i Tyskland. Dette skal gi bærekraftig godstransport og halvering av energiforbruket.
Elektrifisering av veitransport kan oppnås på flere måter. Store batterier eller hydrogenbrenselceller er ikke de eneste alternativene. Infrastrukturen som skal bygges i Tyskland er kjøreledninger og veibanen.
Lastebilene som skal bruke den må dermed ha pantograf for å hente strøm, og blir trolleylastebiler. Når de ikke kjører på strøm, drives de med dieselmotor.
Dette er ikke en unik løsning, ettersom dette er testet på E16 utenfor Gävle i Sverige.
Systemet i Tyskland blir imidlertid det største til dags dato. Det skal bestå av 10 kilometer kjøreledning over høyre kjørefelt, som skal installeres mellom avkjøringen ved godsterminalen på flyplassen i Frankfurt og avkjøringen i Weiterstadt på A5-motorveien. Det skal stå ferdig innen utgangen av neste år.
- Nå kommer trolleybussene «tilbake»: 50 år etter at de fleste rutene ble lagt ned
Den lengste trolleylinjen for lastebiler
Dette blir den første installasjonen av et slikt system på en offentlig vei i Tyskland. Systemet planlegges, bygges og vedlikeholdes av Siemens, mens delstaten Hessen administrerer prosjektet. Føderale myndigheter bidrar med 14,6 millioner euro til prosjektet.
Hensikten er å høste erfaringer, og evaluere disse. Det vil kunne danne grunnlag for flere elektrifiserte strekninger på autobahn i Tyskland i fremtiden. Flere logistikkselskaper har annonsert at de deltar i testingen.
Det hele er en del av ELISA-prosjektet (elektrifisert innovativ tungtransport på motorveier), og kalles eHighway. Det skal brukes under reell godstransport, og altså ikke bare til utprøving av de tekniske systemene. Målet er at det i praksis skal gi tungtransport med nullutslipp på strekningen.
Siden systemet ifølge Siemens har dobbelt så stor virkningsgrad som en forbrenningsmotor, skal energibruken reduseres. I tillegg kommer en vesentlig reduksjon i lokal luftforurensing på strekningen.
Lastebilene som skal ta i bruk kjøreledningen må være utstyrt med hybrid drivlinje. De har en pantograf som automatisk heises opp over hytta når sensorer i lastebilen oppdager at det er en kjøreledning over veibanen.
Bremseenergi kan forsyne andre lastebiler
Kjøreledningen forsyner ikke bare motoren med strøm til fremdrift, men lader også batterier i lastebilen på samme tid. Under oppbremsing kan energien lade batteriet, eller sendes ut igjen på kjøreledningen til bruk for andre kjøretøy, eller sendes ut på strømnettet.
Dermed vil systemet kunne gi en utslippsreduksjon utover den aktuelle strekningen, ettersom lastebilen også kan kjøre på batteristrøm når den er koblet fra.
Systemet er utviklet for å fungere helt automatisk. Om en lastebil for eksempel beveger seg ut av feltet for å kjøre forbi, senkes pantografen av seg selv, og batteri eller dieselmotor tar over.
Systemet som er installert i Gävle i Sverige er det samme Siemens-utviklede eHighway-systemet, men består av bare to kilometer kjøreledning. Her mates lastebilene med 750 volt likespenning i hastigheter opp mot 90 kilometer i timen.
Rettelse: I en tidligere versjon av denne artikkelen var beløpet tyske myndigheter bidrar med oppgitt i milliarder. Det riktige er millioner.