Nå gjør Statens vegvesen det igjen tryggere for mye trafikanter ved å igangsette et omfattende arbeid på brua: Gang- og sykkelfeltet skal bli bredere, og brua skal tåle å være omkjøringsveg for E18.
Bobil blåste flere meter og tok fyr
Et omfattende arbeid
- Det er et omfattende arbeid som skal utføres de neste månedene. I tillegg til at gang- og sykkelfeltet blir bredere, må også brua forsterkes for å kunne være omkjøringsveg for E18. Dermed må vi blant annet bytte ut ca. 2 500 nagler med nye bolter. I tillegg skal den forsterkes med ca. to tonn med ulike stålprofiler, forklarer Lars Erik Hegg, byggeleder i Statens vegvesen og ansvarlig for bru-arbeidet.
Breviksbrua skal også overflatebehandles for å bevare den og sikre fremtidig bruk. 9 000 kvadratmeter skal overflatebehandles til sammen sju ganger.
- Eksisterende asfaltdekke skal freses før det legges nytt lag med membran- og asfaltlag. Det midlertidige rekkverket mot gang- og sykkelvegen blir fjernet, og det gamle rekkverket som sto der i 2017 skal remonteres, forteller byggelederen.
Trafikkavvikling under anleggsperioden
Arbeidet med den 676 meter lange brua vil bli utført fra 6. april til 31. oktober i år.
- Fra 6. april vil sørgående trafikk mellom Brevik og Langesund kunne passere over Breviksbrua. Dette gjelder kun kjøretøy som har en totalvekt på inntil åtte tonn. Nordgående trafikk fra Langesund mot Brevik må bruke E18. Alle kjøretøy med totalvekt over åtte tonn må også benytte E18, forteller Hegg.
For de med moped, ATV og traktor vil det bli mulig å krysse brua fra Langesund til Brevik fire ganger i døgnet. Disse tidspunktene er kl. 14, kl. 16, kl. 18 og kl. 20, og disse trafikantene vil bli ivaretatt med manuell dirigering.
Gående og syklister skal kunne passere Breviksbrua gjennom hele anleggsperioden, og det vil være trafikkvakter som passer på ved inn- og utkjøring av maskiner, utstyr og lignende.
Bane Nor vet ikke hva som startet kabelbrann