Etter 33 års tjeneste hos Kystvakten skal Lynx-helikoptrene omsider få lov til å pensjoneres.
Det siste operative kystvaktoppdraget ble avsluttet søndag kveld da Lynx 207 landet for siste gang på KV Svalbard like utenfor Sortland.
Levetidsforlengelse
Det er over fire år siden det første av 337-skvadronens da seks Westland Lynx ble pensjonert etter 29 års tjeneste og 9 000 timer i lufta.
Mange flytimer og høy alder gjorde at helikoptrene måtte tilbringe stadig mer tid på verksted og mindre tid om bord på kystvaktskipene i Nordkapp-klassen samt KV Svalbard.
Takket være en levetidsforlengelse kunne systemet være virksomhet også ut 2014.
Det gjenstår nå to operative maskiner som begge er på vei sørover fra Bardufoss flystasjon.
Les også: Dette kan bli verdens første undervannsby
Flest timer
Helikopter 228 er på vei til Luftforsvarets skolesenter Kjevik i Kristiansand. Her skal pensjonisttilværelsen tilbringes blant flytekniske befalsskoleelever.
Av rundt 450 produserte Lynx/Super Lynx er det to norske maskiner som har loggført flest timer i lufta.
Helikopter 207 er «fleet leader» og er på vei til Bodø flystasjon hvor den skal stå operativ ut året. Den kommer da til å passere 9 200 flytimer.
Dette er altså Lynx-helikopteret med flest flytimer i verden og skal selvsagt på museum.
– En av de første dagene i 2015 blir den tauet videre til Flymuseet i Bodø der verdensrekordholderen får sin velfortjente plass, skriver Forsvaret på sine nettsider.
Til sammenligning har åtte av de tolv Sea King-helikoptrene til 330-skvadronen rundt 15 000 flytimer hver.
Les også: Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene
Forsinket erstatter
At Lynxene måtte fly så lenge på overtid, skyldes at etterfølgeren NH90 ble så kraftig forsinket.
Det første av 14 bestilte kystvakt- og fregatthelikoptre ble levert før jul 2011, seks år på overtid og ti år etter at de ble bestilt.
Lynx kom til det norske luftforsvaret i 1981 og har utført kystvaktoperasjoner fra fartøy siden 1983.
Organisasjonen for operativ test og evaluering (OT&E) på Bardufoss mottar snart det sjette og siste av den første bolken med NH90-er med initiell operativ kapasitet og som skal tilbake til fabrikken i Italia for oppgradering på et senere tidspunkt.
Ifølge 139. Luftving er målet er å ha de første NH90-helikoptrene operative for Kystvakten i løpet av våren 2015, uten at det legges skjul på at dette er utfordrende.
Les også: Nederlandske NH90-helikoptre korroderer etter sjøoperasjoner
Lynx-utfasingen i Danmark
Også Danmark erstatter sine Lynx-maskiner. Der heter avløseren MH-60R Seahawk.
Høsten 2012 inngikk danskene en kontrakt verdt fire milliarder kroner med Sikorsky/Lockheed Martin for en avtale som inkluderer ni helikoptre, reservedeler, en vedlikeholdsavtale, en simulator på Karup-basen og tilpassing av fartøyene i Thetis-klassen.
Den første danske maskinen, N-971, er Romeo-modell nummer 200 som blir produsert hos Sikorsky.
Den var i lufta allerede i september i år, 22 måneder etter bestilling.
De første tre danske seahawkene skal leveres i april 2016, mens det siste, Romeo nummer 299, kommer i midten av 2018.