Enova kunngjør onsdag at de gir 14 millioner kroner i støtte for at Grønn Kontakt og Fortum skal bygge 65 nye hurtigladere til elbil i Sør-Norge.
Det var de samme to aktørene som stakk av med støttekronene i forrige runde, til å bygge hurtigladere mellom Stavanger over Vestlandet til Tromsø.
To hver femte mil
Snart er alle hurtigladerne fra første utlysningsrunde i fjor til hovedveinettet i Sør-Norge på plass. Den nye, tredje runden supplerer med en rekke nye strekninger (se kart).
De nye hurtigladerne blir kompatible med alle typer elbiler, og elbilister kan benytte ladestasjonene uten å ha abonnement.
Alle hurtigladerne i utlysningen skal være i drift senest 1. november 2017.
Enova stiller krav om to hurtiglademuligheter per 50.–55. kilometer, avhengig av strekning. For å innfri kravet, blir enkelte eksisterende hurtigladestasjoner utvidet. Totalt settes det opp nye hurtigladere på 34 steder, opplyser Enova.
Les også: Dette er Norges første taxi-lader
Færre ladere i nord
Enova lyser samtidig ut neste konkurranse om støtte til utbygging av hurtigladere, i Nord-Norge.
– Dette blir et kjempeløft for bruken av elbil i nord. I Finnmark finnes det ikke en eneste hurtiglader i dag, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.
Finnmark er landets største fylke i areal, og har samtidig minst befolkning og under 150 registrerte elbiler, ifølge Enova klart færrest i landet.
Å kreve minimum to lademuligheter per femte mil som i Sør-Norge hadde ifølge Enova ført til krav om bygging av ladere på værutsatte steder uten bebyggelse, og gitt høye utbyggings- og driftskostnader.
– Satsingen vår er avhengig av at ladeoperatører ser mulighetene i å bygge ut og leverer tilbud. Selv om Enova hadde dekket absolutt alle investeringskostnadene, er signalene fra bransjen at driften kan bli for dyr til at det er lønnsomt å bygge ut hver femte mil. Framfor å risikere å ende opp med ingen utbygging, har vi valgt denne alternative løsningen for å få markedet i gang også i Nord-Norge, sier Kvam.
Les også: Askos nye lastebil har to tonn batterier mellom akslingene
40 nye ladere
Enova legger derfor opp til følgende utbygging:
- To lademuligheter per 75 km: E10 Bjerkvik–Å
- To lademuligheter per 100 km: E6 Nordkjosbotn–Alta–Karasjok
- To lademuligheter på hver av stedene Masi, Kautokeino, Honningsvåg, Hammerfest, Tana, Varangerbotn, Kirkenes, Vardø og Vadsø
Det vil gi cirka 40 nye hurtigladere.
– Vi tror dette vil bidra til å danne markedsgrunnlaget som er nødvendig for videre utbygging i Finnmark, sier sier Kvam.
Sør-Norge
I den tredje runden, i Sør-Norge, som Fortum og Grønn Kontakt nettopp vant, bygges det ut hurtigladere på disse strekningene:
Strekning |
Nye hurtigladere |
Fordelt på antall steder |
Utbygger |
E18 Oslo–Ørje/Magnor |
2 |
1 |
Fortum |
RV2 Kongsvinger–Elverum |
2 |
1 |
Fortum |
E16 Magnor–Kongsvinger–Kløfta |
4 |
2 |
Fortum |
RV35/E16 Jessheim–Hønefoss–Hokksund |
1 |
1 |
Fortum |
RV4 Oslo–Mjøsbrua |
2 |
1 |
Fortum |
E134 Drammen–Haugesund |
10 |
5 |
Fortum |
RV36 Seljord–Eidanger |
2 |
1 |
Fortum |
RV9 Kristiansand–Haukeligrend |
12 |
6 |
Fortum |
RV13 Jøsendal–Voss |
4 |
2 |
Fortum |
RV5 Lærdal–Florø |
6 |
3 |
Grønn Kontakt |
RV15 Otta–Måløy |
12 |
6 |
Grønn Kontakt |
E136 Dombås–Ålesund |
3 |
2 |
Grønn Kontakt |
RV70 Oppdal–Kristiansund |
5 |
3 |
Grønn Kontakt |
Total |
65 |
34 |
|
Les også: Denne slår Tesla Model 3 på rekkevidde