KRAFT

Nå skal det igjen bli drift i flyvarslingssystemet Ocas

BKK samarbeider med Vestas.

Selv om BKK Nett nå skal få Ocas-anleggene sine i drift igjen, blir de fleste av selskapets spenn konvensjonelt merket med blåser, som på bildet.
Selv om BKK Nett nå skal få Ocas-anleggene sine i drift igjen, blir de fleste av selskapets spenn konvensjonelt merket med blåser, som på bildet. Bilde: BKK
Øyvind LieØyvind LieJournalist
31. juli 2015 - 08:00
Vis mer

Etter at Ocas-systemet for merking av kraftlinjer ble lagt ned i Norge for to år siden, har mange kraftspenn stått umerket, i strid med Luftfartstilsynets forskrifter. Statnett, med hele 250 forskriftsstridige spenn, er verstingen.

Mens Statnett har forkastet Ocas-teknologien, har BKK omfavnet den. Siden systemet ble lagt ned, har de jobbet for å få det i drift igjen. Nå ser de ut til å lykkes.

Samarbeider med Vestas

Det var selskapet Highlight Safety som hadde ansvaret for Ocas-systemet i Norge fram til varslingssystemet ble skrudd av i Norge i september 2013. Nedleggelsen skjedde etter at en rekke anlegg i lang tid hadde vært ute av drift i mange måneder.

Denne gangen skal imidlertid ikke Highlight Safety få noen rolle. Nå skal BKK isteden samarbeide direkte med Vestas, som eier Ocas-teknologien og bruker den til merking av vindturbiner.

– Vi samarbeider med Vestas om å bygge opp igjen varslingssystemet for fjordspenn, og har den kompetansen og utstyr som skal til, sier kommunikasjonsrådgiver Anne Mette Tuvin i BKK Nett til Teknisk Ukeblad.

Les også: Luftfartstilsynet krever merking. – Bortkastet, mener selskapet

Søkte om frekvenser

For to uker siden søkte BKK Nett Nasjonal kommunikasjonsmyndighet om radarfrekvenser til 16 Ocas-radarer som skal sikre 14 av BKKs fjordspenn i Hordaland.

I søknaden ber BKK Nett om rask behandling, fordi anleggene etter planen skal settes i drift igjen fra 1. september.

Tuvin opplyser at anleggene vil bli satt i drift fortløpende når BKK Nett får søknadene om radarfrekvenser godkjent. Hun sier selskapet vil gjøre det det kan for å få alle anleggene tilbake i operativ drift innen fristen myndighetene har satt for å oppfylle den nye merkeforskriften, 15. oktober.

– Vi er glade for at vi har kommet så langt med å få i drift varslingssystemene på våre anlegg. Vi har jobbet iherdig med å få dette i havn innen myndighetenes frist, og nå er vi veldig optimistiske med tanke på å nå fristen, sier hun.

Les også: En av verdens travleste flyplasser synker og slår sprekker

Slet med reservedeler

En av årsakene til at Highlight Safety slet med å holde Ocas-anleggene i drift, var dårlig tilgang på reservedeler. Våren 2013 ble BKK Nett underleverandør for Highlight Safety for å gjennomføre oppgradering og vedlikehold på alle Ocas-anleggene i Norge.

I tillegg fikk selskapet ansvar for driftsovervåkingen av anleggene, som altså ble tatt ut av drift september 2013.

Tuvin vil ikke si om BKK Nett igjen vil satse på å drifte Ocas-anleggene for andre norske kraftnettselskaper, slik de gjorde i 2013.

– Først og fremst må vi få våre egne anlegg operative, og så tar vi det derfra.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Les også: Slik skal kollisjoner mellom droner og fly unngås

Tror på teknologien

Statnett søkte nylig om å få utsette merkingen av spennene til utgangen av 2019, fordi det er vanskelig å merke linjene med blåser. Også Troms Kraft og SFE Nett har søkt om utsettelse.

– Tror du andre kraftselskaper enn dere vil ta i bruk Ocas-varslingen på sine luftspenn i Norge?

– Det får andre kraftselskaper svare for. Vi har veldig tro på dette varslingssystemet, som både er en rask og rimelig måte å få merket luftspenn på en god måte. Det er dette som er grunnen til at vi klarer å merke spennene innen fristen. Vi har hele tiden hatt tro på denne teknologien, sier Tuvin.

– Hva har skjedd som gjør at den nå kan fungere?

– Det er en kombinasjon av at vi har fått en del kompetanse på området, nødvendig utstyr og et godt samarbeid med Vestas, sier Tuvin.

– Blir det dyrt å sette Ocas-anleggene i drift igjen?

– Den kostnaden er vi villig til å ta.

– Hvor mye koster det?

– Det kan vi komme tilbake til det når vi har fått spennene i drift, sier hun.

Les også: På denne gamle flyplassen vil de produsere 73 MW ren energi

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.