Viken fylkeskommune skal bygge ny Austvoll bru på fylkesvei 2904 over Hallingdalselva i Flå kommune, og har nå lyst ut konkurransen.
Brua skal bygges på samme sted som dagens bru, så den gamle hengebrua fra 1925 må rives først.
Den nye brua blir rundt 139 meter lang. Brua skal ha belysning og kabelføringsrør. Det skal bygges tilstøtende vei sør og nord for den nye brua, til henholdsvis riksvei 7 og fylkesvei 2904. Det blir også omlegging av telekabler og høyspentlinje til kabel og lokal strømforsyning. ÅDT er beregnet til 500.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren
Slik skal det løses
Det er snakk om ei ny spennarmert betongbru på pæler i løsmasser. Entreprenøren skal sette opp midlertidige spuntkasser for pæling og fundamentering ute i elva. Byggingen av fundamentene ute i elva er basert på at det fylles ut en midlertidig steinfylling i elva som arbeidsplattform.
Dagens bru skal rives, kildesorteres og fjernes på stedet.
Bruplata på nybrua er 128,8 meter. Utvendig bredde er 8,5 meter og innvendig føringsbredde er 7,5 meter. Det blir fire søyler/pilarer ute i elva og to landkar. Landkar og søyler hviler på friksjonspæler som er rammet i løsmasser. Brua skal ha bitumenbasert fuktisolering og asfaltdekke.
Anleggsarbeidet skal gjennomføres slik at blant annet fiskebestanden i elva blir minst mulig skadelidende, og riving av gamlebrua skal ikke føre til forurensing av elva. Det er på forhånd tatt vannprøver av brønner i området, og det blir setningsmålinger av bygningene i nabolaget både før og underveis. I entreprisen skal det settes opp rystelsesmålere som følges opp.
Fylkesvei 2904 er stengt for biltrafikk over brua, og veien stenges helt for trafikk utenfra i
anleggsperioden.
Mysterium hvorfor asfalten løsner på den seks år gamle brua
Flere ting å tenke på
Entreprenøren må tenke spesielt på en høyspentledning- og en kraftledning i området. Blant annet henger kraftledningen for lavt til at det går an å arbeide under den, og den er i veien for nytt kryss mot riksvei 7. Linja må legges ned i kabel langs riksveien og under nytt veikryss før arbeidene kan ta til.
Hallingdalselva er regulert, men det kan likevel bli stor vannføring under flom.
Prosjektet har oppstart i midten av september i år, og er planlagt ferdig til 20. mai 2022.
Byggherren holder befaring ved gamlebrua 30. juni, og interesserte entreprenører har tid på seg til 17. august med å sende inn tilbud.