Jernbaneverket melder at de nå har sendt ut tilbudsdokumenter for innføringen av Follobanen til Oslo S.
Dokumentene er sendt ut til de seks prekvalifiserte partene.
- AF Gruppen Norge AS, Norge
- Bilfinger Construction GmbH, Tyskland
- Salini Impregilo, Italia
- Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Skanska Norge AS og Ed. Züblin AG, Norge /Tyskland
- Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia
- Veidekke Entreprenør AS, Norge
Vanskelig grunn
Prekvalifiseringen ble gjort i juni, og da var Jernbaneverket svært fornøyde.
– Responsen på kontraktene har vært svært god. Interessentene var mange, og alle tilfredsstilte våre minimumskrav, så vi har vært i en luksussituasjon, sa anskaffelsesleder Jan Vormeland til Teknisk Ukeblad den gang.
Da understreket han at grunnforholdene rundt Oslo S er vanskelige, og at det var blitt tatt ekstra hensyn til i prekvalifiseringen.
– At selskapene har erfaring med arbeid i kvikkleire er helt klart viktig om de skal få denne kontrakten, sa han.
Les også: Sommervarmen skaper solslyng på jernbanen
Kulvert
Arbeidene omfatter blant annet bygging av en 600 meter lang betongkulvert for Follobanen og Østfoldbanen gjennom Middelalderparken og Klypen-området, etablering av byggegrop og videreføring av kulverten under dagens jernbanespor på Loenga og tilkobling til plattformer på Oslo S.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Kontrakten innebærer også jernbanetekniske arbeider som bygging av spor, kontaktledninger og strømforsyning på strekningen fra Oslo S, gjennom og under Middelalderparken og til tunnelinnslaget i Ekebergåsen.
Kontraktsignering skal etter planen skje i løpet av neste vår.
Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen
Norges største
Follobanen er Norges største samferdselsprosjekt, og omfatter 22 kilometer nytt dobbeltspor fra Oslo S til Ski. Strekningen får også det som blir Norges lengste jernbanetunnel, på 20 kilometer.
Tunnelen blir også Norges første med to atskilte tunnelløp, og gir mulighet for halvert reisetid Oslo-Ski.
Totalt fire kontrakter skal deles ut. I tillegg til innføringskontrakten omfatter to kontrakter arbeid med tunnelen og én kontrakt strekningen Langhus-Ski.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Les også:
Dropper ballast - støper sporet rett i tunnelgrunnen