ELEKTRISK

Nå skal Opel selge Ampera-e i Norge igjen

Har fått tak i 1500-2000 nye elbiler.

Opel Ampera-e ble aldri den volumselgeren som den åpenbart hadde potensial til å bli. Men nå kommer det igjen nye biler til Norge.
Opel Ampera-e ble aldri den volumselgeren som den åpenbart hadde potensial til å bli. Men nå kommer det igjen nye biler til Norge. Foto: Per Erlien Dalløkken
12. feb. 2019 - 10:53

Opel Ampera-e var elbilen som på papiret hadde alt for å gjøre det til en gedigen salgssuksess: Det var den første bilen i sin klasse med rekkevidde i Tesla-klassen, men til halve prisen.

Nordmenn bestilte biler i hopetall. Problemet var at det bare var en mindre andel av dem som fikk biler.

Etter at Opel for snart et år siden rett og slett måtte slutte å ta imot bestillinger på bilen, er det nå forhandlet fram en relativt stor «batch» av vårproduksjonen på den amerikanske fabrikken.

Derfor kan den nye Opel-importøren Bertel O. Steen nå gjenåpne salget av Ampera-e.

– Vi har fått mellom 1.500 og 2.000 Ampera-e, der de første bilene kan leveres fra september, sier merkesjef Johnny Danielsen.

400.000 kroner

På en pressekonferanse tirsdag morgen fortalte han at det er blitt jobbet med Opel-rådet og personbilgruppa i Opel for å sikre en disse bilene.

Samtidig har prisen gått opp:

Ampera-e koster nå 399.900 kroner pluss leveringskostnader. Det er rundt 100.000 kroner mer enn da bilen først ble lansert og cirka 40.000 kroner mer enn da den sist ble solgt ny i Norge. Til gjengjeld er dette inkludert alt av utstyr.

– Vi mener at dette er konkurransedyktig, og forventer å selge mye bil, sier Danielsen som har vært merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen siden årsskiftet. Selskapet overtok som Opel-importør 30. november i fjor.

De 1.500-2.000 bilene de er garantert å få, skal produseres i perioden april-juli Hele volumet vil kunne leveres i løpet av 2019. For Opel, som ikke figurerer øverst på de norske salgslistene, vil dette fort utgjøre 30-40 prosent av de totale bilsalget i Norge i år.

Johnny Danielsen er Opel-sjef i Bertel O. Steen. <i>Foto:  PSA Norge</i>
Johnny Danielsen er Opel-sjef i Bertel O. Steen. Foto:  PSA Norge

Nesten dobling

Bilene er fordelt på de 60 Opel-forhandlerne her til lands, og de store byene har fått flest biler å selge. Ifølge importøren er det per i dag rundt tusen gamle Ampera-e-bestillinger, men det er usikkert hvor mange av dem som i mellomtida har funnet seg noe annet å kjøre. De siste av disse kundene vil få sine biler levert denne sommeren.

Det ble levert rundt 1.200 Ampera-e i 2017 og cirka 1.000 biler i 2018. Tidlig i fjor sluttet Opel Norge å ta imot flere bestillinger. Årets leveranser vil dermed ligge på omtrent det dobbelte av i fjor.

– Dette er ikke et sluttsalg. Vi kan få flere biler, men vi ønsker ikke å selge flere biler enn vi vet vi kan levere. Leveringsdyktighet er et fortrinn i seg selv i dagens elbilmarked, understreker Danielsen.

I Europa er Ampera-e i tillegg til Norge solgt til Tyskland, Nederland og Sveits, men elbilsultne nordmenn har tatt rundt 70 prosent av bilene.

Mye har skjedd siden lanseringen i  2016. Mens merket altså har fått privat importør her til lands, har Opel sentralt har gått fra GM til PSA. Kommende elbiler med lynemblem vil bli bygget på PSAs plattformer som E-CMP-plattform, først ute er Corsa.

– Nye Corsa vil bli vist for første gang i løpet av første halvår, og først da vil vi ha mer detaljer informasjon om denne. Det vi vet, er at den kommer i fossilutgave mot slutten av året, og som elbil i 2020. Det er en annen bil enn Ampera-e og vil fint fungere parallelt med denne, sier informasjonssjef Stein Pettersen i PSA Norge.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

423 km

Selv om det har gått over to år, har Ampera-e fortsatt ytelser som på papiret ikke står noe tilbake for det meste annet i denne klassen. Først og fremst en rekkevidde på 423 kilometer (WLTP), plass til fem og et bagasjerom på 381 liter.

Med en elmotor som yter 150 kW/360 Nm er dette som så mange andre elbiler en kvikkas. Den klarer å akselerere fra 0 til 50 kilometer i timen på 3,2 sekunder trenger kun 4,5 sekunder fra 80 til 120 kilometer i timen.

Det som trakk ned, da vi hadde bilen på vintertest, var at forbruket lå jevnt over høyere enn sine konkurrenter, samt at vi strevde med å oppnå noe i nærheten av maksimal ladeeffekt, altså 50 kW.

Prisen som nå forlanges for en ny Ampera-e ligger over for eksempel Hyundai Kona og Kia e-Niro, som har sammenlignbare batterier - men som også utfordrer tålmodigheten til potensielle kjøpere med sin lange leveringstid.

Les hele vintertesten

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.