– Jeg ble positivt overrasket. Det er fint at selskapene tar initiativet selv, og at de får sterkere muskler ved å være sammen om å bygge den erfaringen de trenger ved å operere i disse områdene, sier oljedirektøren til NTB.
Tre år
Selskapene Statoil, Eni Norge, Lundin Norway, OMV og GDF SUEZ sier nå at de i de kommende tre årene vil koordinere arbeidet med å finne kostnadseffektive løsninger for leteaktiviteten i Barentshavet og utlysningene som kommer i 23. runde.
– Vi tar de operasjonelle oppgavene på alvor og har samlet ledende selskaper med aktivitet i Barentshavet for at de sammen kan finne gode løsninger på oppgavene vi ser framover, særlig med tanke på de nye områdene som er åpnet i Barentshavet sørøst, sier Irene Rummelhoff, direktør for Statoils letevirksomhet på norsk sokkel.
Les også: Her kommer det 46 nye oljeblokker
Får ned kostnader
Oljedirektør Bente Nyland har utallige ganger oppfordret selskapene til å se ut over enkeltfelt og enkeltselskaper for å finne fram til de beste samfunnsøkonomiske løsningene.
– Det viktige er at man samarbeider der det er riktig å samarbeide. Så får man heller konkurrere der det er naturlig. Dette er helt ufarlig. Det vinner selskapene på. Dette handler om å få ned kostnadene. Du får en mindre byrde å dele på mange. Selskapene kan ikke gjøre noe med oljeprisen, men du kan kontrollere kostnadene dine, sier Nyland.
Les også: Prosjektene sto i kø på norsk sokkel. Nå er det utbyggingstørke
Gikk på dypt vann
Hun sier at et lignende samarbeid ble utviklet da oljeindustrien skulle på dypt vann i Norskehavet i 15. konsesjonsrunde.
– Den gang samarbeidet de om innsamling, boring og å bruke kunnskap de hadde om dypvannsoperasjoner. Forskjellen er at det var myndighetene som satte betingelser om samarbeid. I Barentshavet finner de største aktørene sammen frivillig, sier Nyland.
Les også: Derfor er åpningen av nye arealer i Barentshavet kontroversiell