De neste to årene skal tre sykkelgater i Stavanger males røde, og kommunen har lyst ut en rammeavtale verd seks millioner kroner for å få gjennomført prosjektet. Fristen for å levere tilbud er 28. juni.
Stavanger har de siste tre årene testet forskjellige løsninger for å markere byens sykkeveier, uten å bruke asfalt, forteller Roar Børresen, som leder sykkelsatsingen i Stavanger «Stavanger på sykkel»..
– Vi har prøvd ut et produkt som kalles Dansk strøsand i Nedre Strandgate og i Arne Rettedalsgate, i tillegg til en halvannen kilometer lang teststrekning på sykkelstier langs Gandsfjordsruta i Vaulen på veien mot Sandnes. Dette er bitumen som det strøs farget, knust stein på, og vi har prøvd med både rød og gul stein. Det fungerer veldig godt der hvor det ikke kjører biler. Men på bilvei blir den fargede steinen presset ned i bitumenet, slik at veidekket blir svart igjen.
I Møllegata har vi forsøkt et produkt hvor man først legge et lag maling med bindestoff, så sand oppå og og et nytt lag maling. Dette produktet tar lang tid å legge fordi det har lang tørketid. I tillegg setter det krav til været, fordi må det være tørt når det legges. Lang leggetid og krav om oppholdsvær er en dårlig kombinasjon her i Stavanger.
I Harald Hårfagresgate, Hjalmar Hansens gate og Nedre Strandgate har vi forsøkt Plexidekk, med knust plexiglass blandet i et flytende plastprodukt: , og det har fungert veldig bra så langt. Plexidekk tørker på en halvtime, så det er et mye enklere produkt å bruke med det været vi har i Stavanger, sier Børresen.
I anbudet slås det fast at den som får oppdraget, skal benytte Plexidekk eller tilsvarende produkt.
- Den kommer til Bergen: Arbeidene med Europas lengste sykkeltunnel er i gang
– Asfalt er et dårligere alternativ
Det er tre relativt store sykkelveiprosjekter som skal rødfarges, forteller Mari Skogerbø, som er rådgiver i plan- og anleggsetaten i Stavanger kommune.
– Pedersgate skal enveisreguleres og opparbeides med ett kjørefelt forbeholdt syklister. Også Nedre Banegate enveisreguleres. Men der males en tre meter bred stripe midt i kjørebanen som skal brukes av både bilister og syklende. I Seehusgate males nesten hele kjørebanen rød. Den skal ha trafikk i begge retninger, men blir såkalt sykkelprioritert. Det innebærer at kjørebanen deles av biler og sykler, men sykler har prioritet, med vikeplikt for biler, forklarer hun.
Å legge rød asfalt har også vært vurdert, forteller Skogerbø, men flere forhold gjør at det regnes som et dårligere alternativ.
– Det er dyrere, tar mye lenger tid å legge, og har et mye større CO2-utslipp enn Plexidekk under leggingen. Under legging av Plexidekk er det knapt CO2-utslipp i det hele tatt, sier hun.
Hvor mye billigere Plexidekk er enn asfalt, har ikke Skogerbø tall på. Men Våre Veger skrev i mai at i følge bransjens tommelfingerregel er farget asfalt tre ganger så dyrt som vanlig asfalt.
Også Statens vegvesen skal farge sine sykkelveier i Stavanger røde. De har imidlertid valgt et malingsprodukt, og ikke kaldplasten Stavanger går for.
Roar Børresen er skeptisk til hvor lang holdbarhet et malingsprodukt vil ha, sammenlignet med plastproduktet Stavanger kommune skal legge. Han forteller at han kjenner til at vanlig maling er slitt bort i løpet av 2-3 måneder andre steder.
– Da må man male veldig ofte for at tiltaket skal ha den effekten man ønsker, sier han.
Mari Skogerbø sier at produktene som er testet ut i Stavanger har fått ligge for kort tid til at de kan slå fast hvor lang holdbarheten er. Men hun forteller at Plexidekk skal vare i 10 år.