De første batterielektriske feiemaskinene har rullet ut på norske veier. Men snart tar Trondheim kommune i bruk den første feiemaskinen drevet på biogass. Gassen som utvinnes fra matavfall består i hovedsak av metan og CO2, og ved forbrenning dannes det CO2 og vann. Siden råstoffet kommer fra biologisk materiale regnes forbrenningen som CO2-nøytral da denne går inn i det naturlige CO2-kretsløpet.
![Det første metanoldrevne feederskipet på 2.100 TEU ble døpt «Laura Maersk», med EU-president Ursula von der Leyen som gudmor. Skipet på 172 meters lengde og 32 meters bredde, skal bunkre grønn metanol levert av Equinor i Rotterdam.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843869/Maersk_metanol.png)
Grønn skipsfart: Metanolskip øker mest – norsk prosjekt hiver seg på trenden
Full tank på et par minutter
![Daglig leder i Bimo AS, Hans Kristian Rønning, som står for import og salg av Duelvo feiemaskiner i Norge. <i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2730/2730015/IMG_20220513_113148.jpg)
Det er Bimo AS som er forhandler for Duelvo, det italienske feiemaskinmerket som er en del av Fayat-gruppen. Deres største modell med seks kubikks avfallsbeholder, kan også leveres som en mekanisk feiemaskin drevet på biogass.
– Biogass er et godt nullutslippsalternativ til elektrisk drift. I motsetning til å lade batteriet, går fyllingen av tanken her på et par minutter. Foreløpig er det ikke alle byer som har fyllestasjoner for biogass, men er det tilgjengelig i nærheten er dette et veldig godt alternativ, forteller daglig leder i Bimo AS, Hans Kristian Rønning.
Beholderes fylles etter elevator-prinsippet
– Men hva betyr det at en feiebil er mekanisk?
– Mens andre feiemaskiner, også de andre modellene som vi leverer, bruker sug til å hente opp grus og andre løse gjenstander som ligger i gata, har denne en mekanisk transport av avfallet fra det er feiet sammen, og i prosessen til å få det over i beholderen på bilen.
Her brukes en mekanisk elevator, en slags heieandordning med hyller hvor det løse avfallet kostes inn i. Vi kaller det en elevator-løsning. De fineste partiklene, støvet, suges opp og kjøres gjennom et filter før det havnet i den samme beholderen.
– Hva er fordelen med en slik løsning?
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– For det første bruker denne mye mindre kraft for å hente opp grus, stein og støv fra veibanen enn en tradisjonell maskin, som krever høyt turtall for å få til et kraftig nok sug. Det betyr mindre drivstofforbruk og mindre støy. Metoden gjør at man ikke er avhengig av å bruke vann i denne prosessen, og det er nok grunnen til at blant annet Trondheim kommune har flere av disse maskinene i bruk, men da med dieselmotor.
Egnet for vinterfeiing
![Italienske Duelvo har til sammen 12 modeller gatefeiemaskiner på programmet. Duelvo 6000 er av de største, men 6 kubikkmeter beholder. <i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2730/2730003/IMG_20220513_113251.jpg)
-Og siden feiingen skjer uten vann, kan jobben også utføres om vinteren med kuldegrader. Særlig kommuner og etater som bruker feiebiler vinterstid for å hente opp støv fra vegbanen, ser fordelene med denne løsningen, sier Hans Kristian Rønning som forteller at det går mange mekaniske feiemaskiner av dette merket rundt i Norge.
– Men den kanskje største fordelen med denne løsningen er at de mekaniske feiebilene har dobbelt så høy arbeidshastighet ute på vei, enn tradisjonelle, sugende feiebiler.
– Det mekaniske prinsippet tillater en arbeidsfart på 14 kilometer i timen, som innebærer en kraftig produktivitetsgevinst. Dette i kombinasjon med at det bare er tørre masser som havner i beholderen, gjør arbeidsradiusen på disse feiebilene veldig stor, forteller Hans Kristian Rønning.
![](https://images.gfx.no/580x/2730/2730005/5977876014749989261.jpg)