I mai i fjor bestemte Statens Vegvesen Region øst at alle ansatte i kraftnæringen måtte etterleve kravene i yrkessjåførforskriften.
Det betyr at kraftselskapenes montører også må ha yrkessjåførutdannelse, fordi de ofte kjører bil med stolper og utstyr ut til ulike kraftinstallasjoner.
Det falt mange kraftselskap tungt for brystet at alle montørene måtte delta på et ukeskurs hvert femte år for å oppfylle yrkessjåførforskriften.
For strengt
I et snaut år har Energi Norge og KS Bedrift jobbet for å få unntak fra regelverket. Etter forhandlinger har kraftbransjen nå fått gjennomslag.
– Vi mener Statens vegvesen tolket forskriften for strengt, og det har vi nå fått medhold i. Det er et unntak i forskriften for de som ikke har sjåførvirksomhet som hovedoppgave, og vi har hele tiden ment at vi måtte ligge under denne, sier direktør for arbeidsgiverpolitikk i Energi Norge, Ståle Borgersen til Teknisk Ukeblad.
I et brev skriver Statens vegvesen at de ikke deler Region Østs strenge vurderinger, og at de vil ikke vil avkreve yrkessjåførbevis konsekvent.
De nye "reglene" fritar en montør for yrkessjåførskolering, dersom sjåføren og passasjerene i bilen er en del av et arbeidslag, så lenge sjåføren har sikkerhetskort.
Les også: Nå måler Lyse installatørene med stoppeklokke
– Lite relevant
Unntaket gjelder imidlertid ikke dersom sjåføren jobber med å frakte materiell til flere arbeidslag. Da vil Statens vegvesen fortsatt at kreve at montøren kan vise fram yrkessjåførbevis.
– Vår erfaring fra de kursene som er blitt avholdt er at det var veldig lite relevant i forhold til arbeidsoppgavene. Samtidig er det fra før mye kursing og opplæring i sikkerhet i vår bransje. Kravet ville ha medført urimelige kostnader til etterutdanning av alle ansatte som kjører bil over 3,5, sier Borgersen.
Les brevet fra Statens vegvesen her.
Les også:
I denne bransjen er du nesten sikret jobb