Med seg i oppdraget har de underleverandørene Saaha Arkitekter, Knight Architects, Norconsult, AsplanViak, Light Bureau og Scan Survey.
Kontrakten ble i går signert av daglig leder Birger Opgård i Degree of Freedom AS og påtroppende ordfører Monica Myrvold Berg i Drammen kommune.
![Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837083/20220317_122207.jpg)
Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes
Har styrket teamet
Bruløsningen som nå skal prosjekteres og videreutvikles er den løsningen som ingeniørene i Degree of Freedom, arkitektene i Saaha/Knight Arcitects og landskapsarkitektene i Asplan Viak lagde i parallelloppdraget som ble gjennomført av Drammen kommune vinteren 2018.
Inn i for- og detaljprosjektet er derfor teamet styrket bl.a. med Norconsult, som vil bidra i mange fag, og Asplan Viak som vil ta seg av reguleringen, i tillegg til landskapsarkitektur.
![Samkjøring, kollektiv mobilitet, grønne løsninger og andre trender var temaene da folk som jobber med kollektivtrafikk var samlet i Helsinki.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844819/Skjermbilde%25202024-06-13%2520kl.%25201.24.11%25E2%2580%25AFpm.png)
Flere byer vil presse bilene ut av sentrum
Bruprosjektet er delt i to deler
Bybrua blir den sentrale forbindelsen i Drammen sentrum, der den ligger i aksen mellom Strømsø torg og Bragernes torg. Den nye bybrua vil ha et kraftfullt og tydelig uttrykk. Bruas geometri er et direkte resultat av omgivelsene.
![Signering i Drammen rådhus: Bakre rad fra venstre: Tommy Iversen, prosjektleder Drammen kommune Johannes Devold, utbyggingssjef, Drammen kommune Gaute Mo, partner og styreleder, Degree of Freedom Rad foran fra venstre: Monica Myrvold Berg, Ordfører, Drammen kommune Birger Opgård, daglig leder og prosjektleder, Degree of Freedom <i>Foto: Degree of Freedom</i>](https://images.gfx.no/290x/2510/2510601/Degree%2520of.jpg)
På sydsiden krever jernbanen stor fri høyde og det skal etableres en rampe med kontinuerlig stigning ned til Strømsø torg tilpasset universell utforming. Over elva føres brua i en vertikal kurve på underliggende buekonstruksjoner og avsluttes med en slakere rampe mot Bragernes torg.
Teamet skal videreutvikle bruløsningen fra parallelloppdraget frem mot byggestart i 2022.
Bruprosjektet er delt i to deler, en del over Jernbanen som prosjekteres og bygges i regi av Bane NOR og den resterende delen over elva til Bragernes torg i regi av Drammen kommune. Selv om det er to prosjekter skal brua fremstå som en bru fra Strømsø til Bragernes.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
![Administrerende direktør og grunder Tom Einar Jensen og kommunikasjonssjef Hilde Rønningsen i Freyr Battery. Foto fra en tidligere anledning i pilotfabrikken til Freyr i Mo i Rana.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844751/NTB__Rx23k1PdJQ.jpg)
Tom Einar Jensen: Ingen konflikt bak Freyrs sjefsbytte
– Ei flott bru for Drammen
I tillegg til ny Bybru skal prosjekteringsteamet også prosjektere en ny midlertidig gang- og sykkelbru over elva oppstrøms dagens bybru som skal benyttes av gående og syklende i rive- og byggeperioden.
![Den nye bybrua blir et landemerke i Drammen. <i>Illustrasjon: Saaha + DOF + KnightT Arcitects + A splan Viak</i>](https://images.gfx.no/290x/2510/2510589/Ny-drammensbru.jpg)
–Vi er veldig glade og stolte over at Drammen kommune har valgt vårt team til å gjennomføre denne store oppgaven, og ser frem til å utvikle ei flott bru for Drammen kommune. Vi har fått med oss at det har vært et stort engasjement rundt bybrua både i presse og i det politiske miljøet. Vi vil i vår prosjekteringsprosess ha stort fokus på kostnader, slik at man unngår budsjettsprekker, samtidig som vi også skal lage en estetisk flott bru, sier oppdragsleder Birger Opgård hos Degree of Freedom i en pressemelding fra selskapet.