Det tre tunnelene skal få ny vann- og frostsikring, nye nødstasjoner og bedre lys. I Røneidtunnelen skal det i tilleg tas ut masse fra tunneltaket, slik at den får en minimumshøyde på 4,2 meter, melder Vegvesenet i en pressemelding.
– Det har vært et problem at store og høye biler må legge seg inn mot midten av veibanen for å være sikre på å ikke ta oppi, forteller prosjektleder for oppgradering av fylkesveitunneler i Sogn og Fjordane Sveinung Hovland.
Mange turister
Fylkesvei 55 er et viktig lokalt samband, og i snitt passerer 2400 biler gjennom Røneidtunnelen hvert døgn.
Strekningen er også en del av Nasjonal turistvei Sognefjellet, noe som betyr at det også ferdes mange turister der.
Arbeidet i Råumstunnelen starter allerede tirsdag 29. mai, og før sommerferien er arbeidet i gang i alle tre. I Råumstunnelen og Ottatunnelen skal arbeidet gjøres på dagtid, mens det etterhvert blir aktivitet i om natta i Røneidtunnelen.
– Ved sprengninsarbeid må bi stenge veien i lengre tid. Tunnelen må ryddes og sikres før trafikken kan slippes gjennom. Her på Vestlandet er vi ikke bortskjemt med omkjøringsveier, folk må belage seg på venting. Det er dessverre ikke til å unngå når man skal arbeide på trafikkert vei.
LES OGSÅ: Jevne anbud etter andre utlysning i Luster
To konkurranserunder
Etter mye om og men var det AS Birkeland Entreprenørforretning som fikk tilslaget på å gjøre jobben. I andre utlysning vant de med et anbud på 88,471 millioner kroner tidligere i år.
Konkurransen ble først utlyst i fjor sommer, men alle fem anbudene ble avvist. Samtlige aktører klaget inn Vegvesenets avgjørelse, og etter at disse var gått igjennom satt etaten igjen med to kvalifiserte tilbydere.
Det ene tilbudet var imidlertid for høyt, så Vegvesenet valgte heller å lyse ut kontrakten på nytt.
LES OGSÅ: Bedre lykke denne gangen?