– Entreprenøren Consolvo AS starter med å rigge opp utstyret og montere stillas på bura. Arbeidet vil starte ved pillar 22, som er på vestsida av seilingsløpet, og de vil holde på i retniong mot Måløy. De vil jobbe på en strekning på cirka 200 meter av gangen, og det meste av arbeidet vil skje fra stillas som henger under brua, forklarer byggeleder Trond Gjerland i Statens vegvesen i en pressemelding.
Brua skal få såkalt «Katodisk vern», noe som går ut på at løs og dårlig betong skal fjernes, før ny betong blir sprøytet på sammen med et nett av titan. Etterpå blir en svak likestrøm påført nettet, noe som danner en anode, slik at rustprosessen i armeringsstålet stopper opp.
Arbeidet vil pågå over fire år med stopp midtvinters. Fartsgrensen settes ned til 50 kilometer i timen i anleggsperioden.
Måløybrua ligger i Sogn og Fjordane, og forbinder Vågsøy med fastlandet. Den stod ferdig i 1974.