MASKINER & UTSTYR

Nå starter Volvo serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler

Som den første lastebilprodusenten i verden starter Volvo Trucks nå serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler.

Både Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX kommer nå i elektriske versjoner.
Både Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX kommer nå i elektriske versjoner. Foto: Volvo Trucks
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. sep. 2022 - 09:07

Volvo Trucks starter serieproduksjon av de elektriske versjonene av selskapets viktigste produktserie, de tunge lastebilene Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX. Disse lastebilene utgjør rundt to tredjedeler av selskapets salg.

Med dette har Volvo Trucks seks elektriske lastebilmodeller i serieproduksjon på verdensbasis – det bredeste utvalget i bransjen.

Å få opp tempoet på produksjon av ammunisjon krever mer enn bare penger. Konsernsjef Morten Brandtzæg og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) under et besøk  på Nammo på Raufoss i fjor.
Les også

Akutt ammunisjonsbehov: – Vi er rett og slett ikke store nok

Produksjonen skjer i Gøteborg

– Dette er en milepæl og viser at vi leder an i transformeringen av bransjen. Det er mindre enn to år siden vi viste frem våre tunge elektriske lastebiler for første gang. Nå øker vi produksjonsraten og vil levere disse flotte lastebilene til kunder over hele Europa og etter hvert også til kunder i Asia, Australia og Latin-Amerika, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Serieproduksjonen av Volvos tyngste elektriske lastebiler starter i Tuve-fabrikken i Göteborg i Sverige, og neste år følger fabrikken i Gent i Belgia etter.

Volvo produserer de elektriske lastebilene på samme linje som de konvensjonelle lastebilene, noe som gir stor fleksibilitet i produksjonen og større effektivitet. Batteriene leveres av Volvo Trucks’ nye batterimonteringsfabrikk i Gent.

2600 el-lastebiler allerede solgt

Etterspørselen etter elektriske lastebiler øker raskt i mange markeder, og en viktig drivkraft er behovet transportkjøpere har for å bytte til fossilfri transport for å nå sine bærekraftsmål. Volvo Trucks’ portefølje kunne dekket rundt 45 prosent av alt gods som transporteres i Europa i dag.

– Vi har solgt rundt 1000 enheter av våre tunge elektriske lastebiler og mer enn 2600 av våre elektriske lastebiler totalt. Vi forventer at volumet øker betydelig i årene som kommer. Innen 2030 bør minst 50 prosent av lastebilene vi selger på verdensbasis være elektriske, kommenterer Roger Alm.

Volvo Trucks’ elektriske utvalg utgjør seks lastebilmodeller og dekker et vidt spekter bruksområder, som bydistribusjon, avfallshåndtering, regional transport og anleggsarbeid.

Bergen har allerede Yutong-busser. Nå kommer de til Oslo også, men ikke før høsten 2025. Bildet er tatt 14.03.2024 og viser en Yutong elektrisk buss operert av Tide for Skyss, i Christies gate ved Festplassen i Bergen.
Les også

Ruter mangler busser – nå reduseres busstilbudet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.