Siden februar har helidekket på Gudrun vært stengt, etter konstruksjonsproblemer. Det splitter nye dekket slo sprekker, og det kom ulyder derfra.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, har Statoil vurdert både å skrote helidekket, eller å få det reparert. Nå er konklusjonen klar.
– Vi skal gjøre forsterkninger av strukturen. Vi så på to scenarier – enten å bytte ut dekket eller å reparere det. Vi er nå trygge på at tilstanden er slik at vi rent strukturfaglig skal løse det på en god måte, sier pressetalsmann Morten Eek til Teknisk Ukeblad.
Intern granskning
Han forteller at de har hatt en studie, og at de vet hva som må løses. Det er Aker Solutions som har fått jobben med forsterkninger av helidekket.
– Hvordan kan dere karakterisere leveransen fra leverandøren?
– Vi har stengt dekket som et føre var-tiltak tidligere. Det var på bakgrunn av observasjoner i strukturen og ulyder, blant annet. Vi har laget en intern granskningsrapport, som er sendt til Ptil denne uka.
Eek forteller at konklusjonen av granskningen har avdekket at det ikke har vært tilstrekkelig oppfølging av leveransen, verken fra Statoil eller fra leverandøren Apply Leirvik.
- Verdensnyhet: Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn
Har dialog med leverandør
– Bestillingen var uklar, og det har oppstått misforståelser mellom Apply og underleverandøren, som heller ikke Statoil har avdekket. Konsekvensen ble at ferdig design av bærende konstruksjon ikke tilfredsstilte Norsok-kravene, sier han.
Han vil ikke si så mye om hva som skjer med tanke på ansvarsfordeling og eventuelle erstatninger.
– Det jeg kan si er at vi har en dialog med Apply Leirvik angående en kommersiell løsning, sier han.