Etterspørselen etter såkalte samhandlingsløsninger har økt kraftig som følge av nedgangstidene. Bedriftene investerer gjerne i teknologi som kan kutte kostnader på andre områder.
Derfor er den rette kompetansen blitt kostbar. Kampen om hodene gir topplønninger som nærmer seg millionen.
Bedre flyt
Fellesbegrepet er unified communication eller samordnet kommunikasjon.
Det handler om ulike måter å kommunisere og samarbeide på over internett, som videokonferanse og deling av dokumenter.
Gevinsten er mindre reisevirksomhet og bedre arbeidsflyt.
Doblet salg
– Vi har doblet omsetningen fra i fjor og regner med et salg på opp mot 150 millioner kroner i år, illustrerer Trond Skjellerud, direktør for bedriftsløsninger hos Umoe IKT.
Også Atea har doblet salget, i hovedsak på videokonferanseløsninger.
– Rundt ett hundre konsulenter, løsningsarkitekter og serviceteknikere er i sving til enhver tid, sier administrerende direktør Steinar Sønsteby.
– Etterspørselen øker spesielt mye i offentlig sektor, sier administrerende direktør Svein Lerkerød i Datametrix.
De største
Dette er de tre største aktørene i det norske markedet for unified communication, ifølge analyseselskapet IDC, som regner med en vekst på 6,8 prosent på dette området frem til 2013.
Den høye aktiviteten krever mange mennesker med spesiell kompetanse. Umoe IKT opplever stor rift om hodene.
– Her er det snakk om mennesker som kan sy sammen de ulike elementene som får samhandlingsløsningene til å fungere, sier Skjellerud.
Utfordrende
Spesielt er det utfordrende å finne folk som kan Office Communication Service (OCS) fra Microsoft.
Løsningen knytter sammen e-post, kalender og øyeblikksmeldinger, og den holder oversikt over hvor kollegene befinner seg.
– Skal du dra full nytte av dette, må du knytte OCS opp mot telefon og videomøter. Og dette krever spisskompetanse som hele bransjen strever med å skaffe, sier Skjellerud.
Kabal
I tillegg er det en kabal å få de rette elektromontørene på rett sted til rett tid.
– Å bygge nett med gjennomgående god kvalitet er det ikke mange som er gode på. Og videokonferanserommene skal ikke bare settes opp. Konsulentene må ha evne til å få ting til å spille sammen fysisk og logisk, som gode lydinstallasjoner, sier Umoe-sjefen.
Selskapet har trenet opp egne team, men kapasiteten begynner å bli sprengt.
Manko på folk
Atea har satt inn ledige ressurser på disse oppdragene, men ser ikke bort fra at det kan bli mangel på fagfolk.
– Vi er et stort selskap med mye folk som behersker ulike teknologier, sier Sønsteby.
– Så en del medarbeidere har gått litt på gress, slik at dere kunne flytte dem over på dette forretningsområdet?
– Det er også en måte å si det på. Vi har valgt å beholde mennesker med basiskompetanse på kommunikasjon. For oss er det ikke kompetansemangel, men det kan bli det hvis vi får altfor mye å gjøre, sier Atea-sjefen.
Lønna opp
Konsekvensen av sterk etterspørsel er økte kostnader.
– Folk med den rette kompetansen er blitt mer bevisste på sin egen verdi og dermed blitt dyrere å hanke inn og beholde, sier Umoe IKT-direktøren.
Her handler det om å lokke med solide lønninger og kostbar videreutdanning.
– Videre utdanningsløp kan koste opp til 300.000 kroner hvert år. Nå har vi to medarbeidere på seks ukers opplæring til 100.000 kroner i Kina i regi av Cisco, opplyser Skjellerud.
Bekrefter lønnsnivå
Ingen snakker høyt om lønnsnivåene, men Teknisk Ukeblad har fått bekreftet opplysninger om at de beste hodene koster mellom 750.000 og 900.000 kroner.
– Jeg ønsker ikke å gå ut med lønnsnivåer. Det kan bidra til å hause opp kostnadene ytterligere, sier Umoe IKT-sjefen.