8. november kolliderte fregatten KNM Helge Ingstad med tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden i Hordaland.
Politiet var med å gjennomføre en gjenskaping av fregattulykken natt til 2. april. De foretar nå oppfølgingsavhør av de involverte på grunnlag av informasjonen de fikk under gjenskapingen.
Det opplyser Frode Karlsen, som leder avsnittet for økonomi, miljø og akrim i Vest politidistrikt. Han ønsker ikke å utdype hvilken ny informasjon de nå følger opp med ytterligere avhør.
– Jeg tror vi skal nøye oss med å si at observasjonsseilasen ga nyttig informasjon. Det er aldri mulig å gjenskape en hendelse helt nøyaktig, men vi fikk likevel et godt inntrykk av hvordan situasjonen kan ha vært før kollisjonen skjedde, sier Karlsen.
- Eksperter svarer: 14 spørsmål og svar om fregatthavariet
Tiltalebeslutning før sommeren
Det var søsterskipet KNM Roald Amundsen som sto for gjenskapingen, sammen med Sola TS. De passerte hverandre to ganger utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden der kollisjonen fant sted.
Karlsen påpeker at for politiet var dette en observasjonsseilas, og ikke en rekonstruksjon av hendelsen. Kravene til rekonstruksjon er langt høyere.
Etterforskningen ligger greit i rute, ifølge Karlsen, og politiet sikter seg inn på å gjøre ferdig hoveddelen av etterforskningen før sommeren. Når etterforskningen er ferdig går politiet inn i påtalefasen.
Da skal de hente inn uttalelser fra sakskyndige og ulike faginnstanser, før det blir gjort en påtalemessig beslutning.
– Målet er å også avgjøre spørsmålet om tiltale før sommeren, sier Karlsen.
Et godt bilde av hva som har skjedd
Politiet har hele tiden uttalt at de har et relativt godt bilde av hva som har skjedd.
– Så må vi ta vurderinger rundt hva som er årsakssammenhengene rundt hendelsen. Dette er et sammensatt puslespill. Her er det så klart en del menneskelige faktorer som vil spille inn, sier Karlsen.
2. april meldte politiet at i alt tre personer har status som mistenkt i saken. De tre er losen på Sola TS, vaktsjefen på fregatten og en ansatt ved trafikksentralen på Fedje. Det er disse tre man hører i lydloggen som VG har lagt ut.
Losen på tankskipet fikk status som mistenkt for brudd på navigasjonsreglene kort tid etter ulykken. Losen kan ha brutt regler som handler om hvorvidt skipet lå riktig i farvannet og ga riktig signal til KNM Helge Ingstad da fregatten kom imot.
Den mistenkte på fregatten er vaktsjefen som var ansvarlig på broen da kollisjonen fant sted. Ved trafikksentralen på Fedje er en person mistenkt for uforstand i tjenesten. Ingen har foreløpig status som siktet.