INDUSTRI

Nammo tester ny romteknologi

Turi Røyne Valle fra Nammo og Bo Andersen fra Norsk Romsenter har tro på den nye hybridteknologien. Her med en akselerasjonsmotor til Ariane 5.
Turi Røyne Valle fra Nammo og Bo Andersen fra Norsk Romsenter har tro på den nye hybridteknologien. Her med en akselerasjonsmotor til Ariane 5. Bilde: Trond Gram
Trond Gram
20. apr. 2009 - 07:56

Nammo står bak en ny raketteknologi som skal gjøre det mulig å regulere bedre hvor høyt en romrakett skal fly.

Nå har ESA fattet interesse.

– Vi ser på utvikling av en ny teknologi til neste generasjon av Ariane 5 ME (midlife evolution, journ. anm), som etter planen skal produseres fra 2016, sier Turi Røyne Valle, prosjektleder hos Nammo.

– ESA vil undersøke om det er mulig å bruke hybridmotorer og vi har fått en konseptstudie på to millioner kroner, legger hun til.

Er med på utformingen

Ifølge kollega Jan Monrad Eriksen skal prosjektet munne ut i en rapport som skal se på muligheten for å bruke hybridteknologien i rommet.

Da konkret som akselerasjonsmotor på andretrinnet av bæreraketten Ariane 5 ME.

– Vi er med i en tidlig fase og spesifikasjonene er ikke klare. Vi er med på selve utformingen og det har vi aldri gjort før, sier Eriksen til Teknisk Ukeblad.

Kontrakt

Tidligere denne måneden ble det kjent at Nammo har undertegnet en kontrakt på 150 millioner kroner for leveranser av separasjons- og akselerasjonsmotorer til Ariane-raketten.

Disse bruker et høyst eksplosivt fast brennstoff, som når de først er fyrt av ikke kan stoppes.

Hybridteknologien som Nammo har utviklet bruker en kombinasjon av fast og flytende brennstoff, som for eksempel kan være en gassblanding og en gummiblanding, som hver for seg ikke er farlig.

Flere fordeler

Teknologien har flere fordeler framfor en tradisjonell sonderakett som bruker et fast drivstoff.

Det er mulig å regulere bedre hvor høyt raketten skal fly, man kan slå av og på motoren etter oppskyting og hybridraketter er ufarlige i forhold til vanlige faststoffraketter.

– Med hybridteknologien er det mulig å regulere skyvekraften på en helt annen måte enn i dag og den er tryggere enn det fastdrivstoffet som Nammo benytter seg av nå, forklarer Bo Andersen, direktør for Norsk Romsenter.

– Det virker

Sammen med Andøya rakettskytefelt har Nammo allerede testet en hybridrakett.

En ti meter lang sonderakett drevet av fast og flytende drivstoff gikk opp fra Andøya Rakettskytefelt i mai 2007. Forsøket var vellykket.

– Vi har demonstrert at det virker og skal sende opp en ny testrakett til høsten, sier Røyne Valle.

ESA vil teste større motor

Ifølge Jan Monrad Eriksen er Nammo også involvert i et mye større prosjekt, som går ut på å finne ut hvor stort potensial hybridteknologien har i rommet.

– Til nå har man brukt relativt små motorer for å se hvordan de oppfører seg. Det ESA vil gjøre er å teste det på en skikkelig stor motor, sier han og legger til at dette er en mye større kontrakt.

– Kan dette bli en ny motor for et månelandingsfartøy, eller et fartøy som kan lande på mars? Kan den brukes til oppskyting av små bæreraketter, for eksempel fra Andøya? spør han retorisk.

– Vi har luftet visjonen rundt omkring og det er mange land som har fattet interesse for dette, sier han videre.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.