Mens høyhastighetstog sprer seg som ild i tørt gress i Kina og Japan, henger mange andre land et stykke etter.
For å få fart på utbyggingen, også i andre land, har Japan derfor gitt lån til India, til byggingen av landets første høyhastighetsbane.
Arbeidet med banen starter i disse dager og forventes å være ferdig i 2020.
Det skriver nyteknik.se.
Fra åtte til tre timer
Planen er å bygge en høyhastighetsbane langs det 50 mil lange strekket mellom Ahmadabad og Bombay.
Dagens togtur langs strekket tar åtte timer, når høyhastighetsbanen er oppe og går forventes reisetiden å være nede i tre timer.
– Transportsystemet spiller en viktig rolle når det gjelder å binde landet sammen. Jeg er sikker på at folket vil dra stor nytte av denne satsingen, sier statsminister Narendra Modi i India til avisen Indian Express.
For å bygge strekningen har India lånt 17 milliarder amerikanske dollar fra Japan. Beløpet skal betales tilbake med en årlig rente på 0,1 prosent.
- Norske tunneleksperter: Hentes inn til enormt jernbaneprosjekt i India
Varierende hastigheter
Et høyhastighetstog er i utgangspunktet et tog som går i mer enn 250 kilometer i timen på ny bane, og minst 200 kilometer i timen på eksisterende bane.
Hvor raske togene faktisk er varierer derimot fra land til land.
Her i Norge har vi per i dag ingen tog som går over 210 kilometer i timen. Men, både Intercity-trianglet, Follobanen, deler av Østfoldbanen og Vestfoldbanen dimensjoneres for 250 km/t.
Lenger sør i Europa finner man derimot flere strekninger med hastigheter rundt 300 km/t. Det gjelder både Frankrike, Spania, Frankrike, Belgia, Storbritannia, Tyskland, Sveits, Italia, Finland, Russland og Nederland.
I Sør-Korea, Japan, Kina og USA er hastighetene enda raskere.
Det raskeste høyhastighetstoget som er testet ut kjørte i Japan, og nådde hastigheter helt opptil 443 km/t for vanlig jernbane, og 603 km/t for svevetog.
- Verdens raskeste tog tok 40 menneskeliv i 2011: Nå er det tilbake i toppfart