Moderne bedrifter oversvømmes av data fra interne og eksterne datakilder og applikasjoner. Data de trenger til styring og videreutvikling.
Fellesbetegnelsen er BI - business intelligence - på de prosesser som samler inn, integrerer, rapporterer og visualiserer informasjonen på måte som gjør at man kan få innsikt og handle.
Store kostnader
Det er en akseptert nøkkeltall at arbeidsinnsatsen i BI-prosjekter fordeles med ca. 80 prosent på tilrettelegging og kvalitetssikring, mens resten brukes til å visualisere.
– Det har vært en forrykende innovasjon på visualisering de siste årene, mens metodeverk og teknologi på tilretteleggingsiden nærmest har stått stille i de siste 20 til 30 år, sier salg- og markedsansvarlig i BI Builders, Kristian Hjelseth .
Han peker på at denne delen av arbeidet er assosiert med ekstreme kostnader, store kvalitetsutfordringer og høy feilrate og at analyseselskapet Gartner anslår feilraten til mellom 50 og 70 prosent for business intelligence-prosjekter.
– Slike kostnads- og kvalitetsutfordringer fører til at det kun er begrensede deler av det totale informasjonsbehovet som kan dekkes. Det ligger med andre ord et stort og uforløst rapporteringsbehov hos de aller fleste bedrifter i dag, sier salg- og markedsansvarlig i BI Builders, Kristian Hjelseth.
Les også: – Norske IT-investeringer på 16 milliarder kroner er småtteri
Mye raskere og billigere
Data lagret i ERP-systemer og andre fagapplikasjoner som er viktige til forretningsstøtte er som regel ikke tilrettelagt godt nok for dette. Den tradisjonelle måten å gjøre det på er å bygge datavarehus.
Det er data som hentes ut fra systemene og som gjør det mulig å bygge rapporter og analyser. Men det er ikke enkelt, og slike systemer har en tendens til å bli komplekse over tid.
Dessuten er de som alle andre IT-prosjekter avhengige av å bli vedlikeholdt. Aller helst av den eller de som har bygget dem. Verre blir det når virksomhetene trenger å se på data fra mange applikasjoner i sammenheng.
De fleste har jo flere ulike systemer som må ses i sammenheng for at man kan ta gode beslutninger. I praksis er det så vanskelig og så kostbart at det ikke blir gjort.
Les også: Telenor har spesialdesignet en smarttelefon til 385 kroner
Norsk teknologi vil rydde opp
Det var på tide å få orden ryddet opp i sakene, tenkte Erik Frafjord. På midten av 2000-tallet begynte han å utvikle noen ganske radikale ideer om hvordan hele metodikken i bransjen kunne forbedres.
Det ble starten på selskapet BI Builders i Sandnes, etablert i 2011. Målsettingen var å kunne øke hastigheten på tilgjengeliggjøring av informasjonsmodeller med intet mindre enn en faktor 100 eller mer. Og samtidig skulle kvaliteten måtte heves til helt nye nivåer.
Etter års forskning og utvikling i et industri- og forskningsprosjekt, IFU, sammen med GDF SUEZ E&P Norge og Innovasjon Norge, er produktet nå ferdig og klar for både det nasjonale- og internasjonale markedet.
– De grunnleggende målsettingene er mer enn innfridd og produktet som nå presenteres har blitt grundig gjennomtestet sammen med store kunder fra ulike bransjer, sier Erik Frafjord, som fungerer som teknologisjef i selskapet.
Partnere som Steria, Capgemini og Webstep er med på laget.
– De får en helt ny verktøykasse som dramatisk effektiviserer hverdagen. Utfordringen for partnerne er at de også må tenke nytt. Vi tilbyr et verktøy som automatiserer og forenkler mange av de oppgavene de før har utført manuelt. Teknologien vår automatiserer arbeidet slik at de klarer seg med mellom en til to prosent av den tiden de normalt har brukt på datavarehusprosjekter. Samtidig er den fleksibel og forenklende slik at vedlikeholdsjobben også effektiviseres betydelig. Vi tror teknologien vår vil endre hele business intelligence-feltet og gi konsulentselskaper det de trenger, sier Hjelseth.
– Det at vi gjør selve utviklingsarbeidet på brøkdelen av tiden er bare en av fordelene med teknologiplattformen vår. Systemet klarer å finne parallellitet i prosessene som etableres slik at selve prosesseringen av rapportgrunnlaget går svært mye raskere. Rundt fire ganger raskere enn normalt, sier Frafjord.
Les også: Telenor mistet dyktige ansatte i et helt år etter at Comoyo ble lagt ned
Mange kilder
Han peker på at det første trinnet i å hente ut data fra kilden er svært viktig.
Programvaren gjør dataene forståelige på en standardisert måte som er svært mye enklere å håndtere videre.
– Denne prosessen kaller vi å idealisere datakilden. Alle datakildene i bedriften idealiseres på den samme måten og da kan vi håndtere mange kilder samtidig. Det betyr at vi med mye mindre innsats kan lage et mye større rapporteringsgrunnlag som gir selskapene et bredere innsyn i egen virksomhet, sier han.
Tilgjengelig for alle
Fordi dataene er gjort forståelige på et standard format, åpnes det opp for at alle som ønsker å hente data fra XpertBI, som den nye norske programvaren heter, kan gjøre dette.
Folk kan derfor bruke de standardverktøy de allerede har, eller som er tilgjengelige på markedet for å visualisere rapportene.
BI Builders har store planer for produktet sitt. De har allerede fått forespørsler fra ulike deler av verden og er overbevist om at dette vil bli et nytt norsk IT-eksportprodukt.
– Når sluttkundene kan spare 90 prosent på den nye teknologien er det et ganske tungt argument i alle markeder. Alternativet er å pøse på med mer billig utenlandsk arbeidskraft, men det gir ikke samme resultat. Vi trenger intelligente og effektive verktøy, ikke flere og komplekse som kan støtte det økende behovet, sier Hjelseth.
– De har rett
Svein Arve Finnstad, leder for big data og forretningsanalyse i Capgemini, sier de vurderer programvaren til BI builders som veldig interessant.
– De har rett når de hevder at dette automatiserer tidkrevende prosesser og gjør det mye raskere å utvikle og vedlikeholde systemer. Jeg har erfaring fra systemet brukt på Microsoft-plattform, og her går det unna. Jeg har også sett demonstrasjoner av når systemet deres henter og bearbeider data fra SAP, og det virker svært lovende.
– Men dette er jo et nytt selskap, og de er så vidt kommet ut av startgropa. Om de lykkes med eksport er ikke godt å si. De har definitivt teknologien som trumfkort, men her kommer markedsførere og alskens spinndoktorer inn. Så vi får se. Det hadde jo vært morsomt om norsk teknologi hadde lykkes, sier Finnstad.
Les også:
Norske Gelato Group vil gjøre trykkerioppdrag til en tjeneste i nettskyen
Konkurrentene priser norske Acano for deres videokonferanseløsning