Det er prosjektets byggeleder, Kaare Ramberg som i en pressemelding opplyser om at man per august har brukt 25 millioner kroner mindre en først antatt.
Ingen overraskelser
– Prognosene tilsier at underforbruket vil bli enda større før vi overleverer den ferdige brua, sier han.
Grunnarbeidene med brua er ferdige og man jobber nå med blant annet rundkjøringene ved brufestene. Det at grunnarbeidene er ferdige - uten store overraskelser gjør at den største usikkerheten er et tilbakelagt kapittel.
Samtidig peker han på at markedskreftene har spilt på lag.
– Prisene har vært litt lavere enn vi antok, både på skråkablene og veibyggingen. Vi hadde satt av en buffer som vi nå ikke får bruk for, sier prosjektlederen i meldingen.
Ståltrøbbel
I fjor høst så det imidlertid mer usikkert ut for fremtiden. I oktober ble det nemlig kjent at den polske stålprodusenten, Vistal Gdynia hadde levert konkursbegjæring.
I mars ble det kjent at bedriften hadde fått aksept for en akkordløsninge med beskyttelse noe som betyr at det skal forhandles om reduksjon av gjelden. Dette arbeidet vil ikke være sluttført før etter at brua er levert, og berører derfor ikke ferdigstillelsen.
– Selv om vi fikk denne forsinkelsen, har vi såpass gode tidsmarginer at vi klarer å komme i rute igjen. Det står fast at brua skal være ferdig til avtalt tid høsten 2019, sa Ramberg da.
LES OGSÅ: Den verdenskjente arkitekten Renzo Piano skal tegne den nye Morandi-brua