Studenter får langt mindre med seg under forelesninger når de har koblet opp sine bærbare datamaskiner enn om de har maskinen i sekken eller hemme.
Derfor har mange læresteder begynt å koble ut det trådløse nettet under forelesningene.
Både og
Nettstedet norgesuniversitetet.no refererer til en artikkel i The Times Higher Education Supplement i juni om negative (og positive) sider av IKT-basert undervisning.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ikke bare er studentenes PC-bruk under forelesninger et problem; foreleserne erfarte også et langt dårligere oppmøte når forelesningsnotatene ble lagt ut på nettet.
Som i Norge
Norgesuniversitetet ser flere parallelle problemstillinger til norske forhold.
Men det har også positive effekter: Mye materiale på nettet bidrar til at nye grupper av studenter som har liten eller ingen mulighet til å møte opp på campus rekrutteres inn i ordinære studier.
Eksperter innen området heller mot at det som sies på forelesninger ikke bør gjentas på nettet. I stedet bør nettet være en arena for tilleggsinformasjon.
Brukt på denne måten kan nettpublisering spare tid for det akademiske personalet og faktisk gjøre at tidsbruk kan økes for enkelte undervisningsaktiviteter.