Nasa sier de har lært: Discovery skyves opp ved hjelp av nye faststoffraketter og en ny hovedtank.
Hovedtanken forsyner fergens egne hovedmotorer med drivstoff i starten.
Tanken er langt bedre isolert slik at ikke is og så videre skal løsne og skade fergens vingeforkanter i starten.
Det var dette som skjedde med den forrige. Det hyperkalde drivstoffet får luftas fuktighet til å kondenseres på utsiden og så fryse til is.
Det skal ikke skje heretter, lover Nasa.
Discovery har også fått en kvinne som fartøysjef: Eileen Collins.
Inspiserer utsiden
Discovery har også en ekstra lang bom om bord. Med denne skal mannskapet inspisere hele fergens ytterside, via høyoppløselig video.
Flight STS-114, som ekspedisjonen heter, har et mannskap på syv. To av disse skal ta en rompromenade på utsiden av fergen for å demonstrere helt nye reparasjonsteknikker.
Senere skal de – så fort fergen er koplet til romstasjonen ISS – ta enda en tur, da for å skifte ut et ødelagt gyroskop som hjelper ISS til å holde seg korrekt i banen.
Disse to ingeniørene skal dessuten skru fast noe de temmelig prosasisk kaller en bagasjehylle, en ESP. Dette betyr External Stowage Platform.
Hylla skal brukes til å holde reservedeler og byggesett-biter mens ISS bygges videre av spesialister som svever rundt i rommet rundt den.
Foruten av Commander Collins består mannskapet av pilot James Kelly, og spesialistene Charles Camarda, Wendy Lawrence, Soichi Noguchi, Steve Robinson og Andy Thomas.