– Teknikken er viktig, og det beste er at den kommer allmenheten til nytte, sier Kevin Weinert i organisasjonen.
Flyet har redusert avstandene i verden, og gjør det mulig med både forretninger og ferier på andre kontinenter. Men det finnes flere ulemper. Utslippene er kanskje den største, men flystøy er det som allmenheten oftest klager på.
– Det fleste klagene som Federal Aviation Administration får inn, dreier seg om ulyd. NASAs mål var å redusere dette vesentlig for å bedre livskvaliteten i områder nær flyplasser. Vi er overbeviste om at den teknikken som vi tester nå kan minske den totale flystøyen vesentlig, og dette er noe som virkelig kan gjøre mange flygninger mye stillere, sier flytekniker og utreder Mehdi Khorrami ved NASAs forskningssenter i Langley.
NASA har testet flere ulike konstruksjonstyper på et antall ulike komponenter på et Gulfstream III-fly. Blant annet har man eksperimentert med landingsunderstell, ulike ‘uthulninger’, samt vingeklaffene.
Hull i landingsunderstellet
For landingsunderstellet benytter man en ny ‘porøs’ design. Landingsunderstellet har ganske enkelt blitt perforert med små hull som tillater en viss luftgjennomstrømning, men som også dirigerer luftstrømmen rundt konstruksjonen. I tillegg forsøkte man å minimere støyen fra de uthulingene som oppstår i flyskroget når landingsunderstellet felles ut.
Her ble det testet to ulike konsepter; dels en serie av ‘spoilere’ nær åpningen for å minske den direkte luftstrømmen, og andre der man har kledd ‘baksiden’ av landingsunderstellrommet med en form for lydabsorberende skum. I tillegg ble det testet et nett som spennes over åpningen og på denne måten redusere lyden som kommer når luft samhandler med veggene og kantene i åpningen.
- Designer fremtidens elektriske flymotor: Med maks virkningsgrad og minimal støy (TU Ekstra)
Teknikk fra annet NASA-prosjekt
For å minske støy fra vingeklaffene, brukte NASA en teknikk som man utviklet i et annet prosjekt. Det dreier seg om fleksible ‘sømløse’ klaffer for å forbedre aerodynamikken.
I løpet av testen fløy man på 106 meters høyde over en mikrofon for å måle forskjellene. Og modifikasjonene ga resultater. Til sammen minket den ikke-motorrelaterte støyen med over 70 prosent.
– Det finnes åpenbare, potensielle økonomiske gevinster for flyindustrien, men den store gevinsten kommer for de som bor i nærheten av større flyplasser og som må leve med fly som kommer inn for landing. Dette kan markant redusere støyen i disse områdene, sier prosjektleder Kevin Weinart ved NASAs Acoustic Research Measurement-avdeling.
- Valg av nye politihelikoptre: Politiet kjøpte det helikopteret som støyer desidert mest