Nasjonale turistveger uten mobilsamband

Hvem tar ansvaret når mobiltelefonen ikke virker på utsatte vegstrekninger, som for eksempel Nasjonale turistveger - med stor sommertrafikk og stort potensiale for at ulykker kan skje?

Telenor nekter å ta hele regningen for etableringen av et mobiltelefonsamband på toppen av Trollstigen.
Telenor nekter å ta hele regningen for etableringen av et mobiltelefonsamband på toppen av Trollstigen. Bilde: Kjell Herskedal
Kjell Herskedal
17. nov. 2016 - 14:13
Avdelingsdirektør Randi Harnes i Vegdirektoratet. <i>Foto: Statens vegvesen</i>
Avdelingsdirektør Randi Harnes i Vegdirektoratet. Foto: Statens vegvesen

Spørsmålet er aktuelt etter at Telenor nekter å ta hele regningen for etableringen av et mobiltelefonsamband på toppen av Trollstigen.  En 11 kilometer lang strekning fra Trollstigplatået og østover langs Fv 63 mot Valldal i Møre og Romsdal er mobilløst. Dette bekymrer, fordi strekningen er svært sterkt trafikkert i sommerhalvåret. Ulykker har skjedd og vil skje igjen.

 

-Ikke vårt bord

Statens vegvesen er klar på at dette er utenfor deres ansvarsområde.

-Vi tar ansvaret for de faste nødtelefonene inne i tunnelene, fordi disse er en del av sikkerhetsutstyret i tunnelene. Mobilnettet og det øvrige telefonnettet er utenfor vårt ansvarsområde. Det samme gjelder for øvrig tilgangen på strøm langs vegene våre. Dette er nettselskapenes ansvarsområde, sier avdelingsdirektør Randi Harnes i Vegdirektoratet til Våre Veger.  

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor opplyser til Våre Veger at et mobilnett trenger strømforsyning, og at det ikke finnes strømnett i det aktuelle området ved Trollstigen. Et nødnett finnes, men dette driftes av et dieselaggregat. Nødnettet kan ikke benyttes av vanlige mobiltelefon-brukere.

 

Telenor tar ikke alt

Hvor realistisk det er å få tillatelse til å bygge et strømnett ved Trollstigplatået kan ingen svare på. Området har status som landskapsvernområde.

Amundsen er overfor Våre Veger klar på at Telenor ikke vil ta ekstrakostnadene alene.

-Vi vet ikke hva dette til slutt kan komme til å koste, men det blir dyrt. Bare for Trollstigen snakker vi om investeringer som i alle fall ligger 1,5 millioner kroner høyere enn det som tidligere er regnet med og en årlig driftskostnad på 600.000 kroner, som er vesentlig høyere enn normalt. I tillegg kommer den praktiske ulempen ved stadig å måtte fylle på diesel hele tiden for å holde nettet operativt, sier Amundsen.

En løsning for mobilnettet på Trollstigen kan danne presedens for hvordan mobiltelefonsamband skal finansieres langs de øvrige vegstrekningene med samme status. Det blir opplyst at flere av disse har lange, mobilløse strekninger i områder uten strømforsyning uten at Nasjonale Turistveger har noen presis oversikt over omfanget.

 

Arbeidsgruppe

Rundt 800.000 mennesker besøker Trollstigen hvert år. Når det skjer ulykker på den mobilløse vegstrekningen er det naturligvis mer tidkrevende å få gitt beskjed til nødetatene. Et 20-talls ulykker er registrert etter årtusenskiftet. I sommer omkom en person da en utenlandsk turistbuss kjørte av vegen.

Etter et møte i Molde om denne saken i oktober er det nå nedsatt en arbeidsgruppe der Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Statens vegvesen er med.

Amundsen sier at det er helt urealistisk å tro at det er mulig å få et mobilnett i drift til neste sommer på den dekningsløse strekningen mellom Trollstigplatået og Valldal.

-Tidligst kan vi få dette til sommeren 2018, presiserer han. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.